Trafikverket och VR Track bekräftar avbrutet underhålls-kontrakt

Nässjö station. Foto: Christer Wiik

Tidigare i höst gav Trafikverket meddelande om att myndigheten och järnvägsentreprenören VR Track Sweden tog ett gemensamt beslut om att i förtid avsluta det pågående baskontraktet för järnvägsunderhåll på sträckan Nässjö - Arlöv på Södra stambanan. Nu uttalar sig representanter från de berörda parterna i lokaltidningen Vetlanda-Posten.

Det aktuella underhållskontraktet löper från den 1 oktober 2014 och skulle enligt ursprungskontraktet löpa fram till den 30 september 2019 med två optionsår. Det omfattar underhåll av bana, el och signal samt reparationer och avhjälpande underhåll. Även vintertjänster ingår. Sträckan som kontraktet avser är 30 mil med dubbelspårig järnväg mellan Nässjö och Arlöv, inklusive sträckan Älmhult – Olofström.

Men kontraktet har alltså avbrutits i förtid. Anledningen är att parterna har olika syn på förutsättningarna i kontraktet.  — När man gör ett sånt här kontrakt som det mellan Nässjö till Arlöv försöker man alltid beskriva uppdraget så noga som möjligt. Här har vi olika syn på hur vi ska tolka de olika delarna som ingår i kontraktet. Det vi är överens om nu, är att vi inte är överens, och då har vi kommit fram till att avbryta kontraktet i förtid, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till Vetlanda-Posten.

Enligt Vetlanda-Posten kommer VR Track närmast att jobba vidare med sina åtaganden fram till sista april. Därefter kommer det löpande underhållet att köpas in från en rad aktörer innan den nya upphandlingen blir klar. Processen att få en ny entreprenör på plats kan ta upp till ett år, skriver Vetlanda-Posten.

Trafikverkets övriga kontrakt med VR Track Sweden berörs inte av uppgörelsen.Vad som händer med personalen som arbetar med underhållet på sträckan efter att avtalsuppgörelsen träder i kraft är ännu inte känt, skriver Vetlanda-Posten.

— Det är för tidigt att svara på, vi tittar hela tiden på nya affärsmöjligheter och just nu har vi fokuserat helt på diskussionen med Trafikverket. Jag kan inte uttala mig i den frågan, säger VR Tracks vd, Mattias Hörling, till Vetlanda-Posten.