Godtrafiken hänger inte med i utvecklingen i transportbranschen

Utvecklingen av järnvägstransporter går långsamt. Foto: Green Cargo

Tågresandet ökat snabbt men gods på järnväg har inte hängt med. Godstransporter på järnväg har ökat med 8 procent och det innebär att transporterna med lastbil ökat mer. Detta berättar Ted Söderholm, vd i Green Cargo för SvD Näringsliv.

– Vi skulle med rätt små medel kunna ändra på regleringar och annat så att vi får ut nästan 30 procent mer godskapacitet från järnvägen. Det handlar till exempel om att vi ska få köra med längre och tyngre tåg och det kan vi göra utan att behöva förstärka banvallarna, säger Ted Söderholm till tidningen.

För att klara det hoppas han bland annat på att banavgifterna ska hållas nere och att underhållet av spåren blir bättre. Det skulle också behövas bättre förbindelser längs de stora godsstråken Göteborg-Hallsberg-Luleå, Malmö-Göteborg-Oslo och Luleå-Kiruna-Narvik. Ted Söderholm beskriver dessutom järnvägen som en traditionell och rätt stelbent värld som inte riktigt hängt med och anpassat sig till kundernas behov.