Få klagomål på tvärbanan

Klagomål på tvärbanan är i stort sett obefintliga. Foto: Holger.Ellgaard

Klagomål på tvärbanan är i stort sett obefintliga i jämförelse med de andra färdmedlen i kollektivtrafiken – inte ens snökaos får resenärerna att klaga. Det visar siffror från SL som Mitt i tagit del av.

Allt fler resenärer hör av sig till SL. Antalet personer som kontaktar kundtjänst med klagomål, synpunkter och frågor via sociala medier, telefon och mejl har ökat med 30 000 på två år. Under 2018 hanterade SL:s kundtjänst totalt 847 000 ärenden.

– Vi har fler resenärer och kör mer trafik än någonsin förr och det innebär också fler kontakter med kundtjänsten. Dessutom har vår kundtjänst väldigt hög tillgänglighet – den är öppen dygnet runt, såväl via telefon som via chatt och Facebook, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen och SL.

Men när det kommer till tvärbanan är det få synpunkter och klagomål som kommit in till SL under de fyra vintermånaderna.

Medan det kom in nästan 8 000 ärenden om förseningar och inställda avgångar rörande pendeltågen i december förra året – kom det bara in 30 för tvärbanan. Under alla fyra vintermånader, november till februari, var det totalt 90 ärenden – vilket bara är 0,25 procent av de totalt 36 176.

Enligt SL beror det dels på att det finns fler alternativ i anslutning till tvärbanan, samt att det handlar om kortare sträckor.

– På längre sträckor är det ofta svårare att resa med alternativa resvägar på samma sätt som man kan göra på en kortare resa, säger Elin Lindström.