Rosenqvist Rail visade på Train & Rail-mässan upp ett nytt enhetskoncept för spårneutralisering och en icke-destruktiv metod för att mäta spänning i rälsen. Satsningen är en del av företagets fortsatt tydliga fokus på produktionsmetoder kopplade till spårgående grävmaskiner. Samtidigt markerar 2024 en nystart efter att bolaget återköpts av grundaren Anders Rosenqvist.
Rosenqvist Rail utvecklar, tillverkar och säljer utrustning för byggnation och underhåll av järnväg. Sortimentet omfattar maskiner för befästning av räls, hantering och byte av slipers samt vagnar för transport av utrustning och material.
På Train & Rail-mässan presenterades ett enhetskoncept för neutralisering av spåret.
– Vi har produkter som tillsammans skapar ett system som gör att man får en väldigt kvalitativ, tidseffektiv och säker produktionsmetod för neutralisering, säger Jacob Landström, vd för Rosenqvist Rail.
Företaget visade även en icke-destruktiv metod för att mäta spänningen i rälsen, den så kallade VERSE-metoden. Syftet är att fastställa när neutralisering bör genomföras.
– Det här görs för att öka up-time för järnvägsdriften men även för det förebyggande underhållet innan man får skador på spåret eller i värsta fall urspårningar, säger Jacob Landström.