AI rullar in på järnvägen

"Det gäller att få med alla på tåget" säger Jan Sandberg, säkerhetschef på Svensk Tågkraft. Foto: emile guillemot/unsplash

Den ökande tillgängligheten av artificiell intelligens (AI) har lett till en förändring i hur företag och organisationer integrerar denna teknologi i sina verksamheter. På Nordic Infracenters järnvägsfrukost i Nässjö presenterades insikter för utvecklingen och dess potentiella påverkan, skriver Smålands Dagblad.

Järnvägsfrukosten i Nässjö började med en presentation från verksamhetsutvecklaren Hans-Inge Almgren, som gav en uppdatering om aktuella initiativ. Företaget är engagerade i att driva diskussioner om järnvägens framtid och att utvärdera behovet av utbildning inom branschen. "NI driver järnvägens framtidsfrågor och undersöker utbildningsbehov" menade Almgren.

Petter Jacobs, som var en av de första anställda på JSC och aktivt bidragit till företagets tillväxt under årens lopp, berättade om hur tekniken som tidigare var förbehållen IT-avdelningar nu har blivit mer tillgänglig för alla. Med en personalstyrka som vuxit från en handfull till omkring 80 anställda har företaget tagit ett grepp om innovationer inom områden som AI och cybersäkerhet, skriver Smålands Dagblad.

Han presenterade Microsofts Co-pilot, en AI-assistent som kan fungera som en hjälpreda. Den bygger på samma teknik som ChatGPT men är integrerad i Microsoft-miljön. Co-piloten kan fungera som bollplank, söka information på företagets intranät och sammanställa försäljningsstatistik från det senaste året. "Så här kan du testa AI på din arbetsplats redan i dag", framhöll Petter Jacobs.

Jan Sandberg, säkerhetschef på Svensk Tågkraft, delade med sig av sina tankar kring digitaliseringens utmaningar och effekter. Med en bakgrund som lokförare i 20 år och erfarenheter från flera andra roller inom branschen, besitter han en djup förståelse för dess dynamik och utmaningar, enligt Smålands Dagblad. Enligt honom gäller det att "få med alla "på tåget", och påpekade att alla inte är lika måna om att ta till sig av förändringar. Han gav exempel på vilka fördelar han såg med digitaliseringen. Nu har bolaget förbättrad översikt över underhållsscheman för lok, tåguthyrning, specialtransporter, växlingsuppdrag och andra viktiga funktioner. All verksamhet är digitaliserad, vilket gör det tydligt vem som ansvarar för vilka uppgifter.

"Det vi funderar lite över är vad som händer om inte nätverken fungerar", resonerade Jan.

Källa: Smålands Dagblad