Två spårvägslinjer och bron ska koppla samman Uppsala

Foto: Afry

Arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala fortsätter enligt plan. Det beslutades vid kommunfullmäktiges sammanträde den 19 juni, i samband med att en motion om att stoppa byggandet av spårväg avslogs. I och med beslutet i kommunfullmäktige kan det praktiska byggarbetet börja på allvar i mars 2024

Spårvägssträckan blir totalt 17 kilometer med 22 hållplatser inklusive Uppsala C och Uppsala S (den tågstation som ska byggas i södra Uppsala). Längs vägen kommer spårvägen att gå igenom bostadsområdena Rosendal, Ulleråker, Gottsunda, Ultuna och vidare till de Sydöstra stadsdelarna. Den knyter ihop Uppsalas båda universitet, Uppsala Science Park, flera statliga verk, Akademiska Sjukhuset och många befintliga och kommande stadsdelar med Uppsalas två järnvägsstationer. Satsningen görs ihop med Region Uppsala.

Befolkningsprognoser visar på en fortsatt stadig tillväxt för Uppsala. År 2050 beräknas 100 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag. Det stora antalet resenärer gör att spårväg bedöms som det mest lämpliga alternativet, helt enkelt för att det skulle bli för trångt på gatorna med andra trafikslag. Spårvägsinvesteringen har också av andra skäl visat sig vara det mest kostnadseffektiva alternativet när kollektivtrafiken behöver förstärkas i södra delarna av Uppsala.

På uppdrag av stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun ska Afry bidra i utbyggnaden av spårvägen, närmare bestämt en bro över Fyrisån.

Bron, som ska gå över Fyrisån i sydöstra delen av området mellan Ultuna och Nåntuna, ska koppla samman väst och öst och länka till kommande tågstationen söder om Bergsbrunna. Företagets uppdrag är att upprätta systemhandling och underlag till samråd.

Bron löper högt över vatten och mark och beräknas bli 850 meter lång. Hänsyn till friluftsliv, grundvatten och landskap är några exempel på vad som gör konstruktionen och byggnationen utmanande.

– Det känns bra att kunna sätta punkt för osäkerheten kring Uppsalas kollektivtrafik och fokusera på själva genomförandet av spårvägen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Några saker som behöver hanteras varsamt under byggtiden är grundvattnet, naturmiljön, närhet till förorenad mark och geotekniska utmaningar. Därför undersöks förhållandena noga. Målet är att bron ska hålla under lång tid, och att den kan byggas och användas utan att äventyra åsen och grundvattnet.

"Uppsala är en växande och attraktiv region och klimatvänlig, utsläppsfri, eldriven kollektivtrafik är avgörande för att möta de ökande kapacitetskraven på ett hållbart sätt utan att göra avkall på naturintressen. Vi har erfarenheten och kunnandet, och vi värnar hållbarheten i alla steg", säger Folke Sandberg, affärsområdeschef för Samhällsbyggnad på Afry.

Uppdraget löper till och med februari 2024.

Källa: Uppsala kommun/Afry