Dubblar kapaciteten för gods genom Hallsberg

Utbyggnaden skapar bättre miljö för närboende trots fler tåg. Foto: Trafikverket

Mellan Hallsberg och Degerön pågår en av Sveriges största godssatsningar på järnväg. Nu är sträckan genom Hallsberg färdigbyggd. Det är en milstolpe i målet att skapa mer effektiva och hållbara godstransporter. Nu är den nordligaste delen av den fem mil långa järnvägsutbyggnaden på Godsstråket genom Bergslagen färdig. På nästan fyra kilometer av järnvägen genom Hallsberg har enkelspår blivit dubbelspår.

– Efterfrågan på transporter förväntas öka i framtiden. Samtidigt ska Sverige klara klimatmålen. Vi behöver ställa om transportsystemet så att en större del av godset fraktas på järnväg. Det är ett viktigt steg på vägen att Hallsberg, en av Sveriges viktigaste godsnoder, är rustat för framtiden, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.

Hallsberg är den tredje etappen som är klar i projektet. Sedan tidigare är cirka 17 kilometer ny järnväg mellan Stenkumla och Dunsjö samt i Jakobshyttan färdigbyggd. I Hallsberg går de nya spåren mellan godsbangården och Västra stambanan.

– Nyttan för personer som bor nära järnvägen i Hallsberg är att vi byggt två kilometer bullerplank som minskar ljuden från förbipasserande tåg. Det tillsammans med ett antal fönsterbyten och skydd av uteplatser skapar en bättre miljö för närboende trots att fler tåg kan passera, säger Linda Lingdell, programansvarig på Trafikverket.