Trafikverket åtgärdar spårproblem på Västkustbanan

Omfattande arbete inleds på järnvägen mellan Helsingborg och Lund. Foto: Trafikverket
Omfattande arbete inleds på järnvägen mellan Helsingborg och Lund. Foto: Trafikverket

Omfattande spårskador har upptäckts på Västkustbanan i Skåne, mellan Helsingborg och Lund. Reparationsarbetet har nu högsta prioritet och vi arbetar intensivt för att åtgärda problemen. En stor mängd spårbitar ska bytas ut längs en cirka sju kilometer lång sträcka. Trafikverket arbetar nu intensivt för att få igång reparationsarbetet. Inledningsvis handlar det om att få material och personalresurser på plats så att reparationsarbetet kan komma igång.

– Vi kommer att kapa bort delar av rälsen och svetsa dit en ny räls. Totalt har vi upptäckt ett åttiotal akuta ställen som behöver åtgärdas på sträckan, säger Ola Malmberg, senior projektledare på Trafikverket.

Arbetet försvåras av att det är vinter, eftersom det inte går att svetsa när rälsen är för kall. Är temperaturen under fem minusgrader måste man avbryta arbetet och vänta tills vädret är mer gynnsamt.

– Vi kommer sedan att göra noggranna analyser och undersökningar av den skadade rälsen för att hitta orsaken, säger Ola Malmberg.

Trafikverket arbetar regelbundet med kontroller för att upptäcka fel och brister i spåren. Det var vid en besiktning av Västkustbanan för några veckor sedan som det upptäcktes sprickor inne i stålet som rälsen är tillverkad av.

– Då satte vi genast in åtgärder, bland annat körde vi med ett så kallat fräståg på sträckan. Det översta lagret av spåret frästes bort och förhoppningen var att det skulle lösa problemen, säger Ola Malmberg, senior projektledare på Trafikverket. 

Därefter gjordes ytterligare kontroller och expertis kopplades in för att göra mer djupgående analyser. Resultatet visade på omfattande rälsskador på flera ställen. Då fattades beslut om att vidta åtgärder direkt.

– All tågtrafik får gå i högst 70 kilometer i timmen, på grund av att säkerheten på spåren inte kan garanteras i den hastighet tågen vanligtvis kör på sträckan vilket är 180 kilometer i timmen, säger Ola Malmberg.

Hastighetsnedsättningen får stor påverkan på tågtrafiken i Skåne. Restiden på sträckan förlängs och vissa avgångar är inställda. Förutom pendeltågstrafiken i Skåne drabbas resandetågen mellan Malmö och Göteborg.