Snabbtågsplanerna håller på att haverera

Planerna på ny höghastighetsjärnväg håller på att spåra ur. Arkivbild

Bygget av en ny höghastighetsjärnväg är det största trafikprojektet i Sverige sedan stambanorna började byggas i mitten av 1800-talet. Planerna lanserades redan inför valet 2006, av den dåvarande alliansregeringen. Då fanns en hundraprocentig uppslutning i riksdagen och snabbtågen omfamnades av såväl de berörda kommunerna som stora delar av näringslivet. Men sparkrav hotar att haverera hela projektet. Detta rapporterar DI.

”Att komma ned i 205 miljarder kronor är en otrolig utmaning. Det är därför vi har färre stationer och fler externa stationslägen i de här förslagen”, säger Juliana Pyron till tidningen.

Just nu finns tre alternativ som myndigheten arbetar med, för att kapa kostnaderna. Gemensamt för dessa är att antalet stationer har blivit färre och att tågen inte längre ska stanna inne i städerna som de passerar. Istället föreslås stationerna hamna utanför stadskärnorna, som i Södertälje syd, och så får resenärerna ta sig vidare in till centrum med bil, buss eller någon annan tågförbindelse.

Detta gör att flera kommuner reserverar sig mot planerna. Exakt hur Trafikverkets alternativ kommer att se ut återstår att se. Uppdraget ska redovisas i sin helhet slutet av februari och då kommer det att finnas fyra lösningar att välja på.