Arbetet med att rusta upp järnvägen mellan Helsingborg och Teckomatorp är i full gång. Den första månaden har flutit på bra och en hel del både mindre och större arbeten har hunnits med så här långt. Spår- och växelbytet är en av de mer omfattande förbättringarna som sker på Rååbanan. Nya spår och växlar minskar driftstörningar och skapar en mer robust och pålitlig järnväg.
– Vi försöker utnyttja totalavstängningen så mycket det går, arbetet följer tidplanen och har kommit halvvägs. Vi är dock något efter med vissa maskinarbeten – därav förändringar i nödvändiga avstängningar på vägar som korsar järnvägen. Vi beklagar justeringarna och arbetar aktivt för att påskynda arbetet och minska avstängningsperioden för vissa vägar, säger Jonas Lycksell projektledare.
Ett av de stora jobben som avklarats är själva spårbytet. När järnvägsspår byts ut används en rullande spårbytesmaskin. Maskinen drar upp det gamla spåret och växlar in det nya. Även gamla slipers byts ut och ny läggs in, ofta med hjälp av en kran som sätts på ovanför spårbyteståget. Spårmaskinen med sitt ekipage är nära tre kilometer långt och engagerar hundratals spårtekniker.
Spårbytesmaskinen följs sedan av en ballastrenare. En ballastrenare renar ballasten från finmaterial under spåret. Maskinen plockar upp ballasten och separerar övriga massor från makadam med bra kvalitet. De återanvändbara massorna skickas tillbaka i spåret medan det övriga materialet lastas upp på vagnar som i ett senare skede skickas till mottagningsanläggningar. Arbetet avslutas sedan av en maskin som lyfter och trycker till ballasten så att spåret placeras i rätt läge.