Många och stora banarbeten i Danmark under sommaren

Banedanmark genomfört ett stort antal banarbeten under sommaren. Foto: Banedanmark

Det är en historiskt hög aktivitet på järnvägen i hela Danmark. Utvidgningen och moderniseringen kommer att ta många år, men framför allt är 2020 ett år där stora delar av landet kommer att präglas av spårarbete. Under sommaren har Banedanmark genomfört ett stort antal banarbeten i hela landet. Spår har renoverats och uppgraderats till högre hastigheter och på andra håll har banor förberetts för elektrifiering för de kommande elektriska tågen. Och det har varit extra intensivt arbete på en ny station vid Esbjerg och en ny järnväg till Ålborgs flygplats.

I sommar var situationen för banarbeten långt ifrån normala. Corona-krisen betydde fler resenärer på spåren och därmed också att fler resenärer påverkades av banarbetet. Men sommarens spårarbete planerades långt innan korona träffade, och är en nödvändig del av Banedanmarks arbete för att säkra framtiden och utveckla järnvägen. Detta gäller till exempel för elektrifiering av järnvägen mellan Vejle och Ålborg, vilket innebär att över 80 broar måste renoveras under de kommande åren. Detta kräver att Banedanmark ibland måste blockera tågtrafiken för att utföra nödvändigt arbete.

När det är nödvändigt att blockera spåret använder Banedanmark alltid tiden optimalt. Områdeschef Lars Blædel Riemann kommenterar:

– Under sommarens avstängninar har vi kunnat arbeta med flera olika projekt samtidigt och därmed slutföra en stor del av uppgifterna parallellt. Samtidigt har det gett oss goda framsteg med projekten.