Snart öppnar Lommabanan för persontågstrafik

I slutet av året öppnar Lommabanan för persontågstrafik. Foto: Trafikverket

I slutet av året öppnar Lommabanan för persontågstrafik, en viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i Skåne. Men en sista pusselbit kvarstår innan pågatågen kan börja rulla på sträckan – bygget av ett mötesspår i Stävie. Det nya mötesspåret som byggs i Stävie, mellan Furulund och Flädie, möjliggör en ökad kapacitet på banan.

–  Nu jobbar vi intensivt i slutfasen och målet med trafikstart i december 2020 närmar sig, säger Olof Fredholm, projektledare på Trafikverket.

Ett annat arbete som kvarstår innan trafikstart är stängning av två plankorsningar mellan väg och järnväg i Furulund. Det är en viktig del i att öka trafiksäkerheten. För att det ska vara möjligt att bygga mötesspåret i Stävie behöver Lommabanan stängas av. Trots avstängningen är det viktigt att komma ihåg att arbetståg och andra arbetsfordon fortsatt kommer att färdas på spåren. nAvstängningen är minutiöst planerad och synkad med det stora fyrspårsarbetet mellan Lund och Malmö. Allt för att resenärer och närboende ska påverkas så lite som möjligt. 

– Projekten går hand i hand trafikmässigt, så under avstängningen arbetar vi samtidigt med att bygga om Arlövs bangård, vilket är avgörande för att fyrspårsprojektet kan bygga vidare, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare vid Trafikverket.

Lommabanan används idag som omledningsbana vid störningar i tågtrafiken mellan Malmö och Lund, vilket inte är möjligt under avstängningen.

– Den senaste tiden har vi lagt extra mycket insatser på att järnvägsanläggningen ska vara i topptrim inför avstängningen av Lommabanan, för att minska risken för störningar i tågtrafiken mellan Malmö och Lund, säger Göran Holmberg.