Projektet Olskrokens planskildhet avsevärt fördyrat

Projektet beräknat till 2 424 miljoner kronor. Aktuell prognos är 4 035 miljoner kronor. Foto: Trafikverket

Flera olika faktorer under bygget av Olskrokens planskildhet har gjort att projektet fått kostnadsökningar. Finansieringen ingår i den nationella planen för infrastruktursatsningar. Olskroken är en central knutpunkt i järnvägssystemet i Göteborg och Västsverige. Här möts fem banor, de flesta i samma plan.

Trafiken utgörs av såväl person- som godståg vilket gör det en av landets mest intensiva knutpunkter för järnvägstrafik. Olskroken planskildhet innebär att nya spår byggs för att separera godstrafiken från persontrafiken.

Den ursprungliga beräknade kostnaden för den ombyggnad som nu pågår var i den nationella planen beräknad till 2 424 miljoner kronor. Den nu aktuella prognosen är istället 4 035 miljoner kronor i årets prisnivå. Av denna ökning är 157 miljoner kopplade till indexuppräkningen och resterande del till ökade kostnader.

Skälen till kostnadsökningen är att Trafikverket prioriterat att låta tågen gå under byggets gång, i tätare trafik än som från början planerades. Det är viktigt att tågen går så mycket som möjligt. På Västra Stambanan rullar 650 tåg per dygn.  

Trafikverket har också fått bygga varsammare än beräknat, då man är så nära Västra Stambanan. Mätningar och utvärderingar har gjort att Trafikverket valt att anpassa byggmetoderna. Produktionsmetoder som stör så lite som möjligt har kostat mer än vad som var tänkt.