Det är mycket som påverkar lämpligheten att bedriva nattågstrafik. Det handlar till exempel om en lagom lång restid, möjliga avgångs- och ankomsttider, tillgången på lok och vagnar samt vilka andra resmöjligheter som finns.
Utifrån de analyser Trafikverket har gjort i första delen av regeringsuppdraget lämnas ett förslag på förbindelser som vi bedömer vara realistiska och intressanta att gå vidare med.
– Som ett första steg föreslår vi att gå vidare med en förbindelse mellan Malmö och södra Tyskland, lämpligen Köln. Restiden på sträckan är rimlig och det finns goda möjlighet till fortsatta anslutningar från Köln, säger Anna Fällbom, enhetschef Trafikavtal och transportnät.
Trafikverket ser också goda möjligheter till trafik mellan Stockholm och Hamburg. Men där behöver vi först fördjupa utredningen bland annat vad gäller konkurrensen. På ännu längre sikt finns även Frankfurt, Bryssel, Berlin och Basel som tänkbara destinationer. En svårighet med trafiken är att tillgången till lämpliga fordon bedöms vara en bristvara för närvarande. På grund av skillnader i tekniska förutsättningar kan svenska fordon inte användas på den europeiska kontinenten.
– Det går givetvis att beställa nya tåg, men en sådan lösning tar tid. På kort sikt förordar vi därför en upphandling som bygger på att operatören själv tillhandahåller fordonen, säger Anna Fällbom.