Högsta punktligheten hittills för persontågen enligt Trafikananys

Statistiken visar också att de allra flesta förseningarna är små. Foto: Trafikanalys

Efter ett år med lägre tillförlitlighet vände det uppåt för persontågen under 2019. Drygt 91 procent av tågen var i tid - vilket är den högsta noteringen hittills - i alla fall sedan 2013 när mätningarna startade. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.

Drygt 91 procent av alla planerade tåg anlände till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell under 2019. Resterande tåg var mer försenade eller ställdes in med kort varsel. Siffran kan jämföras med knappt 88 procent året innan. Det slogs dessutom flera rekord - fjärde kvartalet blev det bästa hittills, december blev den bästa månaden, och under året framfördes det för första gången över en miljon tåg på den svenska järnvägen.

– Järnvägsbranschen och Trafikverket arbetar för att tillförlitligheten ska bli ännu bättre. Deras mål är att minst 95 procent av tågen ska nå sin slutstation inom fem minuter efter tidtabell 2020, så förhoppningsvis kommer vi att se ytterligare förbättringar framöver, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys.

Pendeltåg och andra kortdistanståg, som utgör ungefär hälften av alla framförda tåg, brukar vara mest tillförlitliga. Hela 95 procent av dem kom fram till sitt slutmål senast fem minuter efter tidtabell under 2019. Fjärrtåg och andra interregionala långdistanståg, som är betydligt färre i antal, har haft svårare att hålla tidtabellen, men det är där den största förbättringen ses. Drygt 79 procent av dem anlände sitt slutmål inom fem minuter, vilket kan jämföras med 72 procent året innan.

– I uppföljningen av de transportpolitiska målen ingår tågens tillförlitlighet. Därför är det intressant att följa hur tillförlitligheten utvecklas för att se om förbättringen blir bestående, säger Fredrik Lindberg.

Statistiken visar också att de allra flesta förseningarna är små. Inom 15 minuter hade 96 procent av tågen kommit fram till sin slutstation. De största problemtågen, de som ställs in med kort varsel eller som är försenade i mer än en timme, utgjorde 1,8 procent av tågen.