Utbyggnaden av Roslagsbanan tidigareläggs

2020 startar förberedande arbeten inför utbyggnaden av Roslagsbanan. Foto: Täby kommun

Den14 oktober undertecknade Täby kommun, Stockholms stad, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och Region Stockholm en överenskommelse om att tidigarelägga starten av de förberedande arbetena inför utbyggnaden av Roslagsbanan. Enligt överenskommelsen åtar sig Täby kommun under tre år att betala upp till 182 miljoner kronor i förskott, av Täbys totala medfinansiering om 913 miljoner kronor.

– Överenskommelsen om att tidigarelägga projektstarten för utbyggnaden av en förlängning av Roslagsbanan till T-centralen ger stora restidsvinster vilket är positivt. Att enkelt kunna ta sig till och från city utan byten bidrar starkt till att Täby blir en ännu mer attraktiv kommun att bo, leva och arbeta i, säger Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Sverigeförhandlingen tillsattes av regeringen för att driva förhandlingar om principer för finansiering och utbyggnad av stambanor för höghastighetståg samt åtgärder för bostäder och ökad tillgänglighet i storstäderna med syftet att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet. Ett ramavtal mellan staten, Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting), Stockholms stad, Solna stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och Täby kommun om medfinansiering av spårbunden infrastruktur och ökat bostadsbyggande i länet godkändes av Täby kommunfullmäktige 2017.

Den totala kostnaden för utbyggnaden är beräknad till 6,5 miljarder kronor i 2016 års kostnadsläge där Täby står för 913 miljoner kronor. Enligt tidplan för utbyggnaden anges projektstart år 2026 och projektet bedöms vara genomfört 2038. Enligt avtalet är det möjligt att tidigarelägga projektstarten om regionen och berörda kommuner kommer överens om detta - vilket nu är gjort.