I augusti backar tågens punktlighet till 90,2 procent. Orsaken är ett antal händelser under månadens andra halva, där branden i ett godsmagasin i Hässleholm sticker ut. Efter en bra start på månaden inträffade ett flertal incidenter med obehöriga i spår, personpåkörningar samt ett antal kraftiga åskoväder som resulterade i omfattande signalfel i södra och västra Sverige.
Jämfört med föregående månad sjönk punktligheten för kortdistanstågen med 1,6 procentenheter, medeldistanstågen med 3,0 och långdistanstågen med 5,2 procentenheter. I jämförelse med augusti 2018 visar däremot samtliga segment upp ett bättre resultat; kortdistanstågens punktlighet var 1,4 procentenheter bättre, medeldistanstågen 5,9 och långdistanstågen 7,4 procentenheter bättre.
Av månadens totalt 84 272 planerade persontåg ankom 75 981 sin slutstation i rätt tid.
Sett till enskilda dagar så var punktligheten över 90 procent i 21 av månadens 31 dagar. Samtliga dagar med en punktlighet under 90 procent inföll under månadens senare hälft. Högst punktlighet en enskild dag hade lördagen den 24 augusti. Av den dagens 2 138 planerade persontåg var 2 057 tåg framme vid slutstationen i rätt tid, vilket gav ett punktlighetsresultat på 96,2 procent.
Högst punktlighet en vanlig vardag hade torsdag 1 augusti då 2 536 av 2 702 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna första dag i månaden blev därmed 93,9 procent.
Lägst punktlighet för en enskild dag under månaden hade torsdag 22 augusti. Av 3 129 planerade persontåg ankom 2 488 sin slutstation i rätt tid, vilket gav ett punktlighetsresultat på 79,5 procent. De två enskilt största orsakerna till det låga punktlighetsresultatet inträffade båda i Stockholmsområdet och var dels en olycka, dels ett kontaktledningsfel.