Trafikverket kommenterar Ostlänkens byggstart

Bild: Trafikverket
Bild: Trafikverket

Flera medier har nyligen rapporterat att Ostlänken skulle bli minst två år försenad. Det stämmer inte. Ostlänkens tidplan ligger fast med successiv byggstart under åren 2017-2021. Det skriver Trafiukverket i ett pressmeddelande.

Påståendet om försening är felaktigt och Trafikverket beklagar den oro det leder till, skriver Trafikverket och fortsätter:

”Med begreppet successiv byggstart har vi samlat alla de olika arbeten som ska gå igång under åren 2017 till 2021. Det är en kombination av bland annat förberedande arbeten och järnvägsbyggande. Som det ser ut idag är de första arbetet som inleds inom projekt Ostlänken bygget av Kardonbanan, en del av vårt delprojekt Godshantering Norrköping. Bygget av själva Ostlänken, 15 mil ny höghastighetsjärnväg Järna - Linköping, bedömer vi kommer igång runt årsskiftet 2019/2020. Vår förhoppning är att vi kan berätta var vi börjar och hur den fortsatta utbyggnaden kommer se ut i början av 2016. Allt detta följer alltså vår övergripande tidplan med målet att de första tågen ska kunna börja rulla 2028.”