Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
VÄTE Rail har tilldelats uppdraget att driva Sundsvalls kombiterminal från och med oktober 2025 efter...
Efter ett års uppehåll på grund av banarbeten återupptar VR Snabbtåg trafiken till Katrineholm den...
Alstom presenterar en ny rapport med fem förslag för att påskynda utvecklingen av Sveriges järnvägssystem...
Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på...
Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt...
För snart tvåhundra år sedan invigdes Europas första internationella järnvägslinje mellan Tourcoing i Frankrike och...
Rosenqvist Rail visade på Train & Rail-mässan upp ett nytt enhetskoncept för spårneutralisering och en...
Den svenska järnvägen står inför växande kompetensbrist. En kompetensbrist som hotar infrastrukturen och effektiviteten i...
Ett nytt kollektivavtal för anställda inom järnvägsinfrastruktur har tecknats mellan Fackförbundet ST och Almega. Avtalet...
I mars noterade Norrtåg sitt högsta antal resor hittills, med närmare 156 000 genomförda. Enligt operatören...
För första gången i Storbritannien testas nu satellitbaserad internetuppkoppling på passagerartåg. Det är tågoperatören ScotRail...
Norconsult Sverige redovisar en omsättningsökning på 15 procent under årets första kvartal. Den organiska tillväxten...
RailCenter Hallsberg är ett nybildat nätverk som samlar branschföretag, offentliga aktörer och utbildningsanordnare från hela...