Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
VÄTE Rail har tilldelats uppdraget att driva Sundsvalls kombiterminal från och med oktober 2025 efter...
Efter ett års uppehåll på grund av banarbeten återupptar VR Snabbtåg trafiken till Katrineholm den...
Alstom presenterar en ny rapport med fem förslag för att påskynda utvecklingen av Sveriges järnvägssystem...
Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på...
Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt...
Sedan årsskiftet ansvarar Väte Trafik för växlingsarbetet med SSAB:s ståltåg i Borlänge och Oxelösund –...
Green Cargo har rekryterat Claes Scheibe som ny fordons- och fastighetsdirektör. Han tillträder tjänsten den...
Höghastighetsprojektet HS2 har nått ett viktigt delmål med färdigställandet av Bromfordtunneln, som är den första...
Regeringen stärker förutsättningarna för en effektiv godstrafik som främjar jobb och tillväxt i hela landet...
Järnvägsunderhåll står inför stora utmaningar. Minskad tillgång till spår för underhåll, ökad trafik och brist...
Automatiseringen av järnvägen går snabbt framåt med självkörande tåg, realtidsdata och AI. För att detta...
Östgötatrafiken, Telia och Ridango har lanserat Sveriges första kontaktlösa biljettsystem ombord på pendeltåg. Med den...