År 2017 invigs Citybanan i Stockholm. Ett av Sveriges största och mest komplexa infrastrukturprojekt går då i mål, nio år efter byggstart. NCC har vart med från starten 2008, en resa som krävt både nytänkande och tekniska lösningar utöver det vanliga. Projektet har präglats av en kreativ samverkan från allra första dagen.
Citybanan kommer i färdigt skick öka järnvägskapaciteten i hela Sverige. NCC har den största och mest komplicerade entreprenaden inom Citybanan, Norrströmstunneln inklusive pendeltågstationen Stockholm City. En tvåspårig tågstunnel dras rakt igenom Stockholms hjärta och en ny station etableras 45 meter under den mest exploaterade marken i Europa.
De nya spåren är efterlängtade. De två spår som idag binder ihop järnvägen genom Stockholm invigdes 1871. Då bodde 200 000 personer i Stockholm. Idag bor det tio gånger så många i Stockholmsområdet och all tågtrafik genom Stockholm samsas på samma två spår.
Som anläggningsbyggare är Norrströmstunneln ett drömprojekt – ett komplext utmanande, kompetensmässigt krävande uppdrag som belönar sig i form av stor samhällsnytta.
Ett exceptionellt projekt på många sätt
Norrströmstunneln är ca en kilometer lång, upp till fem tunnlar bred och sträcker sig mellan Riddarholmen och Gamla Brogatan. Stationen Stockholm City ligger under blå linjen på T-centralen där tre nya uppgångar till markytan ska ansluta till de befintliga tunnelbanelinjerna. I den färdiga stationen kommer det bland annat att finnas 44 rulltrappor, 17 hissar, cementmosaikgolv, glasväggar och konstverk. Bergarbetena färdigställdes under 2014 och sammanlagt har cirka 490 000 kubikmeter berg forslats bort av omkring 60 000 lastbilslass.
Det finns många tekniskt komplicerade moment som gör Norrströmstunneln till ett unikt projekt. Men det som accelererar komplexiteten är att anläggningen sprängs in mitt under centrala Stockholm i direkt anslutning till tunnelbana och stationer med trafikanter och spårtrafik.
- Utmaningen har drivit fram ett kreativt och innovativt projektklimat, säger Jan Udén, projektchef för Norrströmstunneln. Som sprängare har du hela tiden fått tänka om utifrån tidigare erfarenheter och göra saker på ett nytt sätt. Ett fantastiskt team av allt från sprängare till ingenjörer har lyckats hitta lösningar som inte fanns när vi startade projektet.
Verka utan att märkas
Att klara arbetet på bästa sätt och samtidigt minimera projektets påverkan på omgivningen har krävt det en hel del av oss som byggare. Utgångspunken har varit att resenärerna inte ska påverkas av projektet, även om de i praktiken befinner sig enbart några meter från ett av Sveriges största och mest komplexa byggen. Myllret av tunnlar, gångar, trappor och ledningar har gjort att vi fått lägga standardlösningar åt sidan och låtit tekniken anpassas utifrån situation.
- I början av projektet genomförde vi fullskaleförsök för att utvärdera de teoretiska gränsvärdena för vibrationer kopplat till sprängningarna, berättar Jan Udén. Två nätter i rad fick 90 personer vistas i tunnelbanan för att uppleva och beskriva hur de upplevde olika sprängsalvor. Resultatet visade att vi på ett säkert sätt kunde skjuta närmare resenärerna än vad vi trodde, utan att öka deras obehag. Slutsatserna påverkade tidplanen betydligt.
Närheten till tunnelbanan har fått dimensionera sprängsalvorna. Mestadels har vi jobbat oss fram med försiktiga salvor och beprövad sprängteknik. I vissa partier användes elektroniska sprängkapslar för att få en större precision. En särskilt skonsam teknik är sågning, där vi helt enkelt har sågat oss fram i berget med hjälp av borrhål och diamantskodda vajrar. Det är naturligtvis tidsödande men har använts då hänsyn till omgivningen inte gett utrymme för sprängning
För att hålla projektets tidplan valde vi att driva fram ett stort antal tunnelfronter samtidigt – som mest cirka 15 stycken.
VDC – en nödvändighet för att säkerställa säker framdrift
För att utföra uppdraget så säkert och störningsfritt som möjligt började NCC använda 3D-modeller redan i anbudsskedet. Modellerna har därefter användas kontinuerligt i hela projektet för att visualisera arbetsmoment och förbättra beslutsunderlag. En ovärderlig hjälp, inte minst vid de kritiska arbetena kring korsning och anslutningar till befintlig tunnelbanelinje.
Våra geologer använder 3D-modellen för att ta fram avancerade underlag för kartering av berget. I de känsligaste delarna kombineras geologernas kartering med laserskanning och inmätning av sprickor för att kunna illustrera en sprickplan i 3D. Det ger en bättre överblick över de geologiska förutsättningarna och ett försprång vid planeringen av drivning och förstärkning.
Det är inte enbart tunnlarnas centrala läge som gör projektet avancerat. Entreprenaden består av ett trettiotal byggdelar där de flesta innebär en specialanpassad geometri. Eftersom berguttag och konstruktioner 3D-projekteras skapas tidigt möjligheten till en god överblick.
Samverkan nyckeln till framgång
Att Trafikverket och NCC drivit projektet i utökad samverkan har varit avgörande för en bra leverans. När vi nu är färdiga med utsprängningen av anläggningar och tunnlar kan vi konstatera att vi så här långt lyckats uppnå projektets mål, innehållet budgeten och följt tidplanen.
Det skulle vara närmast omöjligt att leverera ett sådant komplext projekt som Norrströmstunneln i rätt tid och med rätt kvalitet utan någon form av utökad samverkan. Gemensamma mål, gemensam ekonomi och gemensam organisation har gjort att vi kunnat sätta projektets bästa i fokus under hela projekttiden och tillsammans hanterat överrakningar och förändringar under resans gång på ett lösningsorienterat sätt.
En samverkansgrupp med representanter från Trafikverket, WSP och NCC har aktivt arbetat för att skapa ett öppet, innovativt klimat där alla aktörer kunnat bidra med sin kompetens i projektets olika skeden. Genom att NCC varit med redan i planeringen har vi kunnat granska bygghandlingarna och i ett tidigt skede har byggaspekten arbetats in tidigt och säkrat riskproblematik kopplat till komplexiteten i anläggningen.
Rätt ersättningsformer har gjort det möjligt att tillsammans reglera förutsättningar och lösa utmaningar under arbetets gång. Projektet har en gemensamt fastställd riktkostnad som alla i projektet arbetar mot.
Hela projektet har varit ett ömsesidigt lärande. I Trafikverket har vi haft en kompetent beställare, vi har tillsammans kommit fram till smarta lösningar som i slutändan också lett till lägre kostnader.
NCC är stolta över att få följa med projektet Citybanan ända in i mål 2017.
Tre moment som gör Norrströmstunneln unik:
- Anläggningen har sprängts in i befintligt tunnelbanenät, med en minimal påverkan på resenärer och tidtabeller.
- Byggnationen av en tunnel under Mälaren där vi klarat vattenproblematiken med fungerande injekteringsarbeten
- Tunneldragningen under Riddarholmen, Stockholms historiska vagga, i samverkan med konservatorer och fastighetsförvaltare allt med gemensamt mål att inte skada någon av byggnaderna
Källa: NCC