Alstom levererar två H3 hybrida växellok för Audis godstransporter. bilbyggaren använder loken för att omorganisera företagets fabrik i Ingolstadt. De två lokomotiven kommer att levereras i slutet av 2015, respektive i slutet av 2016.
Beroende på framtida handlingsplanen, kommer H3 hybridloken att tillbringa mellan 50 procent och 75 procent av servicetiden i batteriläge.
Alstom understryker att loken spelar en viktig roll när det gäller utsläppsfria järnvägstransporter. Lokomotivet uppnår en högsta hastighet av 100 kilometer per timme, som gör fordonet lämpat för spårbunden aktivitet längs viktiga järnvägslinjer.
- Dess storlek och prestanda är perfekt anpassad till våra behov. Medan de äldre loken konsumerade över 20 liter bränsle per timme, behöver hybridlokomotivets generator endast ladda upp batteriblocket. H 3 lokets bränsleförbrukning reduceras till högst nio liter per timme, betonar Johann Schmid, Operations Manager för Audis industriella järnväg i Ingolstadt.
Dessa hybridlok förbrukar, enligt tillverkaren, minst 50 procent mindre bränsle än konventionella växellok. Dessutom minskar även förorenande utsläpp med upp till 70 procent. Enligt Alstom går H 3 också avsevärt tystare. Lokens 350 kW dieselgeneratorer uppfyller kraven på standardiserade avgasnormen IIIB1.
Källa: Alstom