Arbetet mot kopparstölder ser ut att ge resultat. Under 2014 var det 86 stölder färre än 2012 och 117 färre stölder jämfört med 2013.
Kopparstölder orsakar såväl stora kostnader som förseningar i nybyggnationer och i befintlig anläggning. Problemen har ökat i omfattning under det senaste decenniet och är starkt påverkat av de ökade metallpriserna på marknaden. 2012 startade Trafikverket en nationell koppargrupp för att arbeta systematiskt för att förebygga och avhjälpa det samhällsproblem som kopparstölder är.
Projektet har bland annat arbetat fram handlingsplan, rutiner, checklistor och samarbetsformer för att minska konsekvenserna av kopparstölder i järnvägssystemet.
– I dag har vi ett väl fungerande samarbete inte bara med Polisen utan även med flera seriösa skrothandlare, Åklagarmyndigheten, EON, Vattenfall och även entreprenadföretag, berättar Sten Vickberg, projektledare Kopparstölder.
– Vi jobbar i dag med bevakning med vakter och kameraövervakning och DNA-märkning på utsatta sträckor. När jordkablar stjäls, så ersätts de av aluminiumkabel istället för att återställa anläggningen med kopparkabel. Nya byggsätt och andra material gör att det blir mindre attraktivt att stjäla och svårare att sälja. Röjning av buskar och sly på kritiska och utsatta platser. Det begränsar möjligheten för tjuvar att gömma sig när tåg passerar eller väktare genomför sina ronder. Och självklart känns det bra när vårt arbete ser ut att ge resultat när man tittar på statistiken.
2012 hade 318 stölder, 2013 var det 349 och 2014 232. Så antalet stölder har minskat. Men antalet förseningsminuter har ökat. 2012 hade 40 717 föresningsminuter, 2013 8 530 och under 2014 22 223 föresningsminuter. Färre stölder men några som fått stora konsekvenser. Dock är konsekvenserna mindre än 2012.
En tid tycktes problemen vara som störst i väst för att under 2014 flytta över till öst, men om man ska se över tid kan man säga att det är kring storstäderna vi har flest kopparstölder och det är tyvärr också där de får störst konsekvenser med de med mest trafikintensiva banorna, avslutar Sten Vickberg.