Ett snabbare, punktligare och modernare SJ 2000

SJ:s snabbtåg SJ 200, strax söder om Stockholm Central. Nu pågår ett gigantiskt upprustningspaket för SJ:s gamla trotjänare, där hela driv- och styrsystemet samt interiören byts ut. Foto: ABB/SJ

Exakt tre timmar. Så lång tid kommer det att ta att åka sträckan Stockholm-Göteborg när den nya tågtidtabellen införs den 14 december i år. Tidsbesparingen ska man uppnå bland annat genom att tågen gör färre stopp i städer som Skövde, Alingsås och Katrineholm.

Samtidigt står den största investeringen i SJ:s historia för dörren – och den går till upprustningen av snabbtågen. 3,5 miljarder kronor har avsatts till SJ 2000 som ska leda till att tågen kan köra i minst 20 år till.

Sträckan Göteborg-Stockholm är sannolikt den lönsammaste linjen i Sverige. Här konkurrerar snabbtåget redan med fyra flygbolag, två bussbolag och bilen naturligtvis. Här är varje intjänad minut guld värd.

Snart får SJ även konkurrens från ett annat tågbolag, MTR, som i dag driver tunnelbanetrafiken i Storstockholm, på just den här sträckan. Konkurrensen från ett annat tågbolag ser Maria Hofberg, SJ:s snabbtågschef, bara positivt på.

– Det är positivt med konkurrens, med fler aktörer. Det ökar attraktionen för tågresor totalt sett, säger hon.

 RestidsförkortningMaria Hofberg ser restidsförkortningen som ett sätt för tåget att konkurrera med flyget ännu mer än det redan gör. Hon påpekar att man på tåget kan arbeta ostört och med gratis internet ombord (infört för alla passagerare på snabbtågen i slutet av förra året), fördelar som hon menar att flygbolagen inte kan matcha.

Varje år när den nya tågtidtabellen ska fastställas ansöker tågoperatörer till Trafikverket vilka tider de vill ha. De mest attraktiva tiderna på sträckan mellan Stockholm och Göteborg är för- och eftermiddagar enligt Maria Hofberg.

– Där kan finnas konflikter med regionaltåg, godståg och pendeltåg som vi måste samsas med, säger Maria Hofberg.

 FörseningarKommer då SJ att kunna hålla den utlovade tiden på tre timmar på sträckan Stockholm-Göteborg? Många av förseningarna de senaste åren har berott på signal- och kontaktledningsfel, men även fordonsfel och svåra väderförhållanden, faktorer som inte påverkas av färre uppehåll på sträckan. Men enligt SJ har förseningarna minskat det senaste året.

Om de ligger kvar på samma nivå som hittills under 2014 kan man räkna med att 79 procent av snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg kommer att klocka in på slaget tre timmar. Mindre glada över snabbtågssatsningen är de resenärer från Alingsås, Skövde, Katrineholm och Flemingsberg som snabbtågen allt oftare kommer att köra förbi utan att stanna. I till exempel Alingsås kommer bara fem snabbtåg att stanna från och med 2015 - mot tidigare 16. I Flemingsberg kommer tågen inte alls stanna i fortsättningen.

ModerniseringFör att ytterligare öka snabbtågens attraktionskraft kommer SJ2000 att rustas upp i en satsning som sägs vara den största i SJ:s 150-åriga historia, värd 3,5 miljarder kronor.

– Det blir en helrenovering av SJ 2000, både exteriört och interiört. I stort sett behåller vi bara karossen, säger Maria Hofberg.

SJ 2000 levererades på 90-talet och ska efter upprustningen som kommer att pågå i flera år att hålla i minst 20 år till. Teknikföretaget ABB har fått det största kontraktet i moderniseringen av de totalt 36 tågen. Alla viktiga teknikkompontenter i tågen kommer att bytas ut. Plus de elektriska systemen, alltifrån tågstyrsystem och motorer till informationsutrustning. Upprustningen ska leda till både bättre punktlighet och lägre energiförbrukning.

De första nyrenoverade snabbtågen kommer att rulla ut igen i trafiken 2016. Enligt både SJ och ABB kommer de nyrenoverade SJ 2000 att upplevas som helt nya tåg.

KorglutningAnledningen till att SJ inte köper in nya tåg för 3,5 miljarder är den speciella korglutningen på SJ 2000 som gör det möjligt att köra snabbt även på kurviga spår.  SJ har testat ett stort antal europeiska tågtyper - utan att hitta något som överträffar det nu mer än 20 år gamla SJ 2000.

Interiören kommer att också få en ansiktslyftning.

– Vi börjar med ett första steg, en ansiktslyftning. I dag när man kliver in i vestibulen möts man av grå väggar, men där kommer vi att ha trä. Kaffehörnan i första klass kommer också att bytas ut.  Den ligger lite inklämd idag men kommer att bli större och mer inbjudande, säger Maria Hofberg.

Små detaljer som ger en försmak av de stora förändringar som väntar.