Ukrainska järnvägsindustrin riktar fokus på EU

åghanteringsutrustning, med vars hjälp kan ett lok vändas, tillverkad av ukrainska Techvagonmash. Foto: Techvagonmash

Ledande ukrainska forsknings- och järnvägsföretaget, Techvagonmash deltog nyligen i årets Innotrans i samma monter med Dnipropetrovsk´s nationella järnvägsuniversitet. Techvagonmash är en av landets största tillverkare av järnvägsprodukter och aktiv i flera länder, däribland Kazakstan.

Dnipropetrovsk´ universitet har omkring 10 000 studenter. Det åskådliggör hur Ukraina och dess järnvägssektor har i nuvarande kritiska situationen kunnat bevara betydligt större utbildnings- och industriell kapacitet än vad många internationella observatörer föreställer sig.

Ukrainska National Railway University i Dnipropetrovsk har idag 10 fakulteter och en teknisk skola, en handelshögskola samt filialer i Odessa och Lviv. Bland anställda finns 450 Professorer, som forskar och undervisar i 39 olika ämnesområden, relaterade till järnvägstransporter.

 Två av dessa professorer, Sergey V. Myamlin och Kostiantyn V. Zhyzhko deltog i årets Innotrans.

- Ukrainska järnvägsindustrin har en enorm potential, trots att vårt land upplever en djup politisk kris just nu. Vi hoppas verkligen att situationen kommer att lösas fredligt. Vi vill rikta vår industriella och pedagogiska fokus på Europeiska unionens järnvägssektor, så att vi kan ta del av modernare teknik och know-how, sade Kostiantyn V. Zhyzhko.

Universitetet består av 11 fakultet. Där undervisas i broteknik, transport, tunnlar, elektrifiering av järnvägstransporter, maskinteknik, trafikkontroll, byggande och underhåll av järnvägsspår, civil och industriell teknik. Dessutom förmedlas kunskaper i ekonomi och i transportförvaltning, teknisk cybernetik, humaniora och arbete med utländska studenter.

 Trots striderna i öster om Ukraina, anlände en stor grupp studenter från Kina den 21 maj, för höstens studier. De baseras på avtalet om samarbete mellan universitetet i Lanzhou Jiaotong och Dnepropetrovsk´s järnvägsuniversitet. Studenter från båda universitet utbildas vid varandras lärosäten under 6 månader. Ukrainska järnvägsnätet genomgår en permanent och storskalig rekonstruktion, främst för att minska driftskostnaderna. Den ukrainska järnvägen lider fortfarande efter den sovjetiska ekonomins avigsidor. En betydande del av spårnätet måste förnyas så att tågen inom persontrafiken kan färdas med högre hastigheter. Omkring 4000 spårväxlar har redan uppgraderats.

 En total spårlängd på över 23 000 km, gör ukrainska järnvägsnätet till den 14: e största i världen. Statligt ägda järnvägsföretag, Ukrzaliznytsia , är också världens sjätte största spårbunden transportör av passagerare och världens sjunde största godstransporter. Företaget sysselsätter över 403,000 människor i landets samtliga regioner.

Global playerFöretaget Techvagonmashs experter, som delade montern med universitetet på Innotrans, presenterade företagets omfattande verksamhet i fråga om tillverkning av järnvägsutrustning, byggande av järnvägsvagnar och andra tunga industriprodukter. Techvagonmash" LLC är en ledande ukrainsk producent av järnvägsmateriel, som samarbetar även med ALSTOM, bland annat i kazakiska huvudstaden Astana.

Techvagonmash´s representant förklarade vid Innotrans att företaget satsar i sin verksamhet på utveckling och tillverkning av speciell processutrustning, stora vändskivor för tåg- och lokomotiv, automatisk svetsningsutrustning, specialvagnar, målning och blästring.

RPE Techvagonmash LLC grundades i 1954 och sedan dess har man utvecklat över 30 filialer och fabriker i Ukraina och i den forna sovjetunionen, för transportteknik- och utrustning.

Källor: Ukrainska forsknings- och tillverkningsföretaget, Techvagonmash, & Dnipropetrovsk National Rail Transport University i Ukraina.