I slutet av november 2013 så stängdes en sträcka på Mittbanan väster om Storlien. Sträckan kallas Stora helvetet. Trafikverket bedömde att det fanns risk för större sättningar eller skred på sträckan. Nu planerar Trafikverket skredvarningssystem och provborrningar för att kunna öppna sträckan.
Sedan avstängningen har en expertgrupp i geoteknik och järnvägsteknik utrett säkerhetsrisken och föreslagit åtgärder för att öppna för tågtrafik igen. I början av maj ska skredvarningssystemet vara installerat och resultat och analyser klara för ett beslut om och när trafiken kan tillåtas igen. Tidigast kan järnvägsbanken trafikeras i början av sommaren.
– Vi är medvetna om att många helst ser att vi öppnar banan så snart som möjligt. Men det är av största vikt för oss att säkerheten kan säkerställas innan vi öppnar för trafik, säger Mats Olofsson på Trafikverket.
Trafikverket har beslutat om installation av ett larmsystem för skred och mindre rörelser i järnvägsbanken. Systemet kopplas till signalsystemet både på den svenska och norska järnvägen. Åtgärder för eventuell skredvarningen för E14 ska också utredas. Provborrningar ska även göras för att få klarhet i vad järnvägsbankens inre består av och för att beräkna hållfastheten.
Analyser av provborrningarna kommer att ge underlag till beslut om eventuella förstärkningsåtgärder eller om banken behöver utredas vidare. Mindre förstärkningsåtgärder kan genomföras innan vintern 2014/2015. Större och mer omfattande förstärkningsåtgärder måste bedömas efter särskild utredning och projektering.
Enligt Trafikverket så kan man i bästa fall tillåta trafik i början av sommaren 2014.
Parallellt pågår Trafikverkets planering för en eventuell nybyggnation av järnvägssträckan. Därtill kommer ett spårbyte att göras inom några år, på sträckan Storlien – Riksgränsen.