Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna?

 – Ett överskuggande problem är att kostnaderna för den subventionerade kollektivtrafiken i länen stiger, och resandet blir allt dyrare, säger Maria Melkersson på Trafikanalys. Foto: Christer Wiik
– Ett överskuggande problem är att kostnaderna för den subventionerade kollektivtrafiken i länen stiger, och resandet blir allt dyrare, säger Maria Melkersson på Trafikanalys. Foto: Christer Wiik

Det är långt kvar tills att vi har en väl fungerande öppen marknad för kollektivtrafik. Det visar rapporten Utvärdering av marknadsöppningar i kollektivtrafiken 2013 som presenteras av myndigheten Trafikanalys på Transportforum.

Trafikanalys har på regeringens uppdrag utvärderat två reformer, den numera öppnade marknaden för långväga persontrafik på järnväg, där det nu börjar hända saker, samt den nya lagen om kollektivtrafik. Syftet med reformerna är att få mer kollektivtrafik utan att kostnaderna ökar, genom att fler aktörer släpps in på marknaden.

– Ett överskuggande problem är att kostnaderna för den subventionerade kollektivtrafiken i länen stiger, och resandet blir allt dyrare. Det finns stora ambitioner att öka resandet med kollektivtrafik, men samtidigt är konkurrensen om kommunala skattemedel hård. Därför finns det ett akut behov av innovationer och effektiviseringar som gör det möjligt att öka den regionala kollektivtrafiken utan att kostnaderna fortsätter att stiga, säger Maria Melkersson på Trafikanalys.

Rapporten lyfter fram ett antal förslag för att effektivisera kollektivtrafiken. I rapporten föreslås också bättre uppföljningar och friare avtalsformer, en ökad öppenhet gentemot kommersiella möjligheter i länen och ett ökat samarbete kring reseinformation och biljetter.

Trafikanalys konstaterar att flera myndigheter inte sköter sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt.

– Det finns stora brister i hur myndigheterna sköter sina uppdrag kring det kollektiva resandet. Regeringen bör därför ta ett helhetsgrepp om myndighetsstyrningen, tillsynen och marknadsövervakningen på området, säger Maria Melkersson.

Källa: Trafikanalys