Nya snöröjare på spåret

SR 200 har två plogmoduler, en i varje ände av enheten. Detta innebär att man ploga åt båda hållen utan att behöva vända på tågsetet. Varje bladdel kan manövreras i höjd och sidled samt vinklas efter behov. Foto: Christer Wiik
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd provkör den nya plogvagnen SR 200. Foto: Christer Wiik
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inviger plogvagnen SR 200, under överinseende av Ulf Marklund, vd och koncernchef för Railcare Group. Foto: Christer Wiik

Nu har Trafikverket officiellt invigt in sin nya maskinpark anpassad för snöröjning på landets bangårdar. Helt ny för i år är snöröjningsmaskinen SR 200, som gör det möjligt att ploga i båda riktningarna utan att vända på tåget. På plats vid invigningsceremonin vid Tomteboda bangård, strax norr om Stockholm, fanns även världens största snösmältare, SR 700, som också kan röja snö från perronger.

SR-maskinerna, som har utvecklats av Trafikverket tillsammans med entreprenören Railcare, röjer stora mängder snö på kort tid och genom att de ersätter manuell arbetskraft går snöröjningen på spår och bangårdar snabbare. De ger också en säker arbetsmiljö för personalen eftersom de slipper vistas ute i spåren. 

– Tuffa vintrar med mycket snö kräver krafttag för att säkra punktlighet och säkerhet på järnvägen. Nu har vi fyra maskiner som ska hålla snön borta från järnvägsanläggningen i vinter, säger Joakim Olsson, chef för underhåll Trafikverket.