Hur illa ställt är det egentligen med den svenska järnvägen? Är det så dåligt som rubrikerna säger? Och framför allt – när kommer järnvägen att uppfattas som lika till förlitlig som vägtransporterna? Mot bakgrund av detta arrangerades Nordic Rail tredje nyckelseminarium, ”Från tågkaos till tågordning och en robust järnväg”
-Tågen måste gå i tid, så att vi kan planera vår vardag och så att godset kan nå kunderna i tid, påpekade Fredrik Lindberg, statistiker på myndigheten Trafikanalys, i sitt seminarieanförande.
Enligt Trafikanalys så uppgick de sammanlagda persontågsförseningarna år 2012 till nästan 4 miljoner persontimmar. Trafikanalys har utvecklat nya mått för att analysera förseningarna i persontågstrafiken. Syftet är att ge en bild av förseningarnas omfattning ur ett resenärsperspektiv, med alla stationer inräknade och med en förbättrad geografisk indelning.
Vintern 2010 var kanske den säsong där det ”svenska tågkaoset” var som värst och detta blev också en viktig läxa för hela branschen – för det är många som är involverade.
- Vi får inte glömma att tågförseningar beror på många inblandade aktörer, men även ren sabotageverksamhet, som de omfattande kopparstölderna, gör sitt till, underströk Fredrik Lindberg.
- Jonas Skovgaard, chef SJ Trafikledning, SJ AB menar att information till resenärerna är a och o vid eventuella förseningar.
- Ett om ett tåg är försenat måste vi snabbt gå ut med relevant, detaljerad information, sade Jonas Skovgaard, som samtidigt passade på att understryka att man satsar på många nya kanaler som facebook och sms för att sprida informationen till så många berörda som möjligt.
- Med rätt och snabb information dämpas kritiken från resenärerna vid förseningar, sade Skovgaard.