Västtrafik ökade försäljning av turistbiljetter

Foto: Christer Wiik

Under sommaren har Västtrafik genomfört en reklamkampanj riktad till turister i Göteborg. Målet var att öka försäljningen av 1- och 3-dygnsbiljetter. Resultatet visar att försäljningen ökade med 4,5 miljoner kronor under perioden april-juli.

Kampanjen genomfördes i centrala Göteborg där flest turister rör sig. Reklamen syntes på utomhustavlor, på bussar och spårvagnar. För att göra det lätt att hitta inköpsställe ingick särskild skyltning utanför Västtrafiks butiker och ombud. Informatörer fanns också på plats för att svara på frågor från tillfälliga besökare.

– Vi är nöjda med att så många turister har hittat till oss i sommar. Det tyder på att vi haft ett attraktivt erbjudande och att servicen till besökarna har fungerat bra, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Uppföljningen av kampanjen visar att försäljningen översteg målsättningen och ökade med drygt 4,5 miljoner kronor, eller 43 procent. Totalt sålde Västtrafik 1- och 3-dygnsbiljetter samt 5-resorskort för 15 miljoner kronor under perioden.