Green Cargo ser fördelar med Haparandabanan

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm inviger den nya Haparandabanan.

Den 15 januari invigdes officiellt nya Haparandabanan som ska innebära ett lyft för Norrbotten och skapar en effektiv och modern länk mellan Sverige och Finland. Invigningen sedde i Haparanda med besök från bland annat infrastrukturministern. Green Cargo ser stora fördelar med den nya banan.

Haparandabanan binder samman Sverige med Finland och Ryssland och är en prioriterad länk för gränsöverskridande trafik. De senaste åren har Trafikverket höjt banans kvalitet. Nu är sträckan mellan Boden och Kalix, 119 km, upprustad och mellan Kalix och Haparanda, 42 km, har banan fått en helt ny sträckning. Haparandabanan är nu också helt elektrifierad.

– Vi ser stora fördelar med upprustningen i kombination med vårt erbjudande – det rikstäckande nätverket som täcker 360 orter i Sverige och Norge. Genom nätverket kan vi transportera godset vidare ut i Europa. Dessutom kan vi, i och med elektrifieringen, dra tyngre tåg. Det är bra för oss och bra för våra kunder, säger Mats Hanson, marknadsdirektör för Green Cargo.

– Banan är så pass bra att man har höjt hastigheten till 90 km/h mot tidigare 40 km/h, Det är en stor skillnad att köra. Det går fortare, är kortare och är rent arbetsmiljömässigt en stor förbättring. Tidigare gällde diesellok och färden var en minst sagt skakig upplevelse, säger Green Cargo-lokföraren Martin Långström.