Ny höghastighetsbana öppnad i Kina

Södra centralstationen i den sydkinesiska metropolen Guangzhou. Staden får nu avsevärt snabbare spårbundna kommunikationer med huvudstaden. Foto: Wikipedia

Sedan 2008, då Kina öppnande den första linjen för höghastighetståg - mellan Peking och Tianjin, har landet genomfört en rad stora infrastrukturprojekt för att uppgradera sitt omfattande järnvägsnät för höghastighetståg. Mängder av storstadsregioner har under de senaste åren fått nya möjligheter att resa snabbt via räls. Redan för två år hade Kina 835 mil höghastighetsbanor och 2020 räknar Kina med att ha 1 600 mil sådan räls. Och i går öppnades ytterligare en höghastighetslinje i Kinas expanderande järnvägsnät.

 Det är en knappt 230 mil lång sträcka mellan Peking och miljonstaden Guangzhou, strax norr om Hongkong. Den uppgraderade banan som nu kan trafikera tåg med hastigheter på över 300 kilometer i timmen, kommer att fungera som en viktig länk mellan Kinas politiska centra och de ekonomiska tillväxtregionerna i de södra provinserna. Resan mellan de aktuella städerna har tidigare tagit 21 timmar med vanligt tåg, men nu kan restiden pressas ner till cirka 8 timmar. Den nya linjen kommer även att göra stopp vid flera viktiga provinshuvudstäder som Shijiazhuang, Wuhan och Changsha.