Fokus på rekrytering då Järnvägsklustret bjöd in till halvdagsworkshop

Foto: Järnvägsklustret

Det var fullsatt när Järnvägsklustret bjöd in till en halvdagsworkshop om kompetensförsörjning den 6 december.

– Kompetensförsörjning är en av branschens största utmaningar, inledde Anna Wallén, verksamhetsledare för Järnvägsklustret en mycket intressant förmiddag som gav nya idéer och samarbeten för att lösa frågan.

Förmiddagen bjöd på en rad intressanta seminarier och rundades av med en workshop där deltagarna fick diskutera och konkretisera lösningar på branschens kompetensutmaningar.
Elin Holthe och Emma Sohlberg från Ranstad inledde dagen med att presentera vad som attraherar nya medarbetare, framför allt i yngre generationer.

– Unga vill ha ett högre syfte med att gå till jobbet än att bara jobba. Trivseln ska vara hög, det ska fungera att ta med hunden till jobbet och man ska få klä sig som man vill. Dessutom ska företaget ha ett gott rykte och arbetet ska gärna innebära att man ger tillbaka till samhälle och miljö, säger Elin Holthe.

Erik Nilsson, platschef för Bombardier serviceenhet, berättade att verksamheten har ett rekryteringsbehov som innebär en fördubbling inom fem år av dagens personalstyrka inom service.

– En stor del av det som Bombardier utvecklar och producerar i Sverige exporteras, berättade han.

Även nästa talare, Theresé Rosén, HR-chef hos Stadler, bekräftade behovet av kompetenta medarbetare. Verksamheten i Tillberga har fullt upp med att modernisera, serva och underhålla bland annat x2000tåg och Öresundståg.
Mette Hynén Ulfsjöö, regionchef för konsultbolaget Atkins berättade om sin karriärresa inom tågbranschen och vilka egenskaper man söker hos sina medarbetare.

– Vi tittar framför allt på utvecklingspotentialen hos dem vi anställer. Självklart behövs en teknisk kompetens, men nivån spelar inte så stor roll, så länge drivkraften att lära och utvecklas är stor. Just nu söker vi efter elprojektörer, spårprojektörer, signalprojektörer och ett team med anläggningskompetens, berättade hon.

Maria Engzell och Jenny Gwitén från Jobba i Västerås, JiV, berättade hur man arbetar med att uppnå målet att skapa den bästa lokala arbetsmarknaden och öka den generella rekryteringsbasen.

– Vi jobbar inte med rekrytering, utan med attraktion och inspiration, framför allt till ungdomar och nyanlända. Via Arbetsmarknadskunskap har vi träffat 170 000 elever från Trelleborg i söder till Umeå i norr. Mycket handlar om att väcka intresse för tekniska yrken genom att inspirera och informera, sa Jenny Gwitén.

Nästa talare var David och Oliver från ABB industrigymnasium. Då går en utbildning som fokuserar mer på framtidens teknik och ser fram emot att jobba som ingenjörer. Däremot blev det tydligt att järnvägsbranschen inte lyckats profilera sig som en framtidsbransch hos gymnasieeleverna, något som nästa talare tryckte extra på:

– Vi måste bli bättre på att få fler ungdomar att söka utbildningar inom såväl fordonsteknik som ingenjörsutbildningar. Och det gäller såväl killar som tjejer. Faktum är att vi ser ett trendbrott bland tjejerna – nu väljer allt fler teknisk linje istället för natur, sa Andreas Hultin från Västerås stad.

Alina Rocabado, enhetschef för Västerås yrkeshögskola, berättade om möjligheterna med YH-utbildningar och vikten av en nära dialog med branschen.

–  Säg ”tåg” och de flesta förknippar branschen med SJ och förseningar. Det måste vi ändra på och istället berätta om alla intressanta, välavlönade och samhällsnyttiga arbeten som finns i branschen, sa bland andra Magnus Jonasson, ordförande för Järnvägsklustret.