Green Cargo testkör nya Transmontanalok

Foto: Green Cargo

Green Cargos två första Transmontana-lok som levererades i somras drar nästan dubbelt så mycket som ett konventionellt RC-lok och möjliggör effektivare logistiklösningar för kunderna. Nu är testkörningarna av loken i full gång. Johnny Halvarsson, lokförare i Borlänge som berättar om testkörning mellan Borlänge-Avesta-Ludvika och Västerås.

– Med Transmontana-loken skapar vi ännu effektivare logistiklösningar för våra kunder, särskilt i de tyngre transportuppläggen. Loken ger inte bara ökad kapacitet och säkerhet, utan sänker även transportkostnaden för kunderna.

– Det allmänna intrycket är mycket bra och det finns inte några onödiga indikeringar som stör. Loket går stadigt och känns stabilt och starkt.

– De största fördelarna med de nya loken är att de har sex axlar. Jag får därför hålla mer koll på om någon av axlarna slirar, i och med att jag har två axlar mer än på andra lok. Annars är det ungefär lika. Loken har blockbroms som går att sätta till som en slirbroms oberoende hastig och tid, vilket gör att hjulringarna går att hålla rena och därmed får bättre fäste. Sedan finns det tre batteriladdare, så om en batteriladdare går sönder finns det två i reserv. Loket är utrustat med fem omriktare, som går in och hjälper varandra om någon av dem skulle bli felaktig och kopplas ur.

– Loket har en bra farthållare som elbromsar effektivt utan att behöva använda luftbromsar. Jag har kört traxxlok en hel del och mycket är likadant. Men Transmontanaloken har både lite nytt och gammalt beprövat, vilket jag tycker har blivit lyckat. Det är inte lika mycket som är styrt av datorer. Behöver jag skilja bort en motor av någon anledning, vid till exempel jordfel, går det att göra under gång, utan att behöva ta ur huvudbrytaren och riskera stopp, i exempelvis stigning. Det är en mycket bra funktion. Jag tycker också att det är tydlig och bra information i skärmarna.