Arriva: Nöjda resenärer på Roslagsbanan

Roslagsbanan. Foto: Christer Wiik

Under maj månad visar Roslagsbanan upp de högsta sifforna någonsin under Arrivas trafik i en nöjd kund-mätning och landar på ett sammantaget resultat på 89 procent. Det meddelar trafikoperatören i ett pressmeddelande.

- Förklaringen ligger i den höga tillförlitligheten. Vi levererar den planerade trafiken och dessutom har vi blivit mycket punktligare, säger Haris Habul, direktör division tåg. Detta mycket tack vare lokala initiativ av ledningen för Roslagsbanan och lyhördhet hos både åkande- och trafikledningspersonal att anamma nya arbetssätt. Vi ser också att resenärerna upplever att vi blivit bättre på att hantera störningsinformation. 

Om undersökningen:
Undersökningen Nöjd Kund Index görs på uppdrag av SL av ett oberoende företag som varje månad mäter kvaliteten inom kollektivtrafiken i hela länet. Resultatet baseras på intervjuer med 3 500 resenärer och mäter allt från bemötande, information, städning och tidtabeller på slumpvis utvalda stationer och linjer. Undersökningen görs enbart på tågen och inte på ersättningsbussarna.