Tåget hotas av storstrejk

Nesvold, Jon Olav/NTB Scanpix/TT: Tågtrafiken riskerar bli stående om Sekos strejkvarsel blir verklighet. Arkivbild.

"Strejken kommer att slå väldigt hårt mot allmänheten som kommer att drabbas när tågen inte går. Strejken kommer även att slå hårt mot svensk exportindustri som är beroende av godstågen för att kunna exportera sina varor", skriver arbetsgivarparten Almega i en kommentar.

Strejkvarslet är utformat som en trestegsraket med början den 12 maj.

Ovanpå eller inom

Precis som flera andra LO-förbunds tvister med sina arbetsgivarmotparter handlar det om hur LO:s låglönesatsning ska beräknas, inom eller utanpå industrins så kallade lönemärke på 6,5 procent på tre år.

I det första steget tas kringpersonal, städare och anläggningspersonal, i Stockholmsområdet ut i strejken. Därefter, den 16 maj, plockas lokförare på SJ Götalandståg och anställda som kör LKAB:s malmtåg ut i strejken. 19 maj tas bland annat alla tågvärdar på MTR:s pendeltåg ut i strejken.

Totalt berör konflikten cirka 1 000 Seko-medlemmar, enligt facket.

"Väldigt problematiskt"

Almega accepterar inte att vi begär och ska få samma sak som övriga på den svenska arbetsmarknaden har fått fram till i dag, det som också kallas märket. Vi har yrkat på en löneökning på 6,5 procent med en låglönesatsning som bygger på att man har en brytpunkt på 24 000 kronor och det har Almega sagt tvärt nej till, säger Sekos ordförande Valle Karlsson.

Borta på Almega i dag sitter alla de här stora statliga bolagen som finansierar Almegas verksamhet och som ändå på något sätt äventyrar det vi kallar den svenska modellen genom att inta den här ståndpunkten.

"Det är väldigt problematiskt att Seko nu tar till stridsåtgärder för att spräcka det märke som satts av industrin i årets avtalsrörelse, och som är en grundbult i den svenska arbetsmarknadsmodellen", kontrar Almegas vd Anna-Karin Hatt.