Klart med nya tåg till Roslagsbanan

Visionsbild på Roslagsbanans nya tåg Stadler X15p. Bild: SL

Avtalet mellan SL och den schweiziska fordonstillverkaren Stadler är nu underskrivet och klart. Leveransen av de 22 fordonen, med beteckningen X15p, kommer att ske med start 2020. Därefter kommer de successivt att sättas i trafik på Roslagsbanan från och med 2022. Det meddelar SL i ett pressmeddelande. 

Tilldelningen skedde den 23 augusti 2016 men blev överklagat till Förvaltningsrätten. Den processen är nu klar och den 21 april 2017 undertecknade SL:s vd Caroline Ottosson kontraktet. Kostnaden är cirka två miljarder kronor.
Varje fordon är 60 m långt och byggt för en maxhastighet på 100 km/tim och rymmer 300 passagerare med sittplatser för 150. Särskild hänsyn tas för att tillgänglighetsanpassa interiören med plats för resenärer med till exempel barnvagnar och rullstolar. Fordonen är även särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden. Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket innebär en hög accelerationsförmåga. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader.

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan. I kontraktet ingår även en option på ytterligare 45 fordon

Fakta om tågen X15P:
* Antal tåg: 22 stycken (Ett tåg består av tre sammansatta vagnar)
* Option på ytterligare tåg: 45
* Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
* Antal dörrpar: 12
* Antal passagerare per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
* Max tillåtna hastighet: 100 km/h.