"Täby behöver ny spårburen förbindelse, alternativt bussbana"

Ny spårburen förbindelse, alternativt bussbana (BRT), planeras mellan Näsbypark och Kista på den del som ligger i Täby kommun. Foto: Wikipedia Common

Norr om Stockholm växer Täby kommun oavbrutet. Om några år kommer det att behövas en ny kollektivtrafiklinje och Norconsult har fått i uppdrag att undersöka möjligheterna för framtidens trafiklösning.

Stefan Krii från Norconsults Malmökontor har redan åkt upp till Täby och gått den fem kilometer långa sträckan mellan Enhagsvägen och Näsbypark ett par gånger. För kollegan Alexander Svensson är det första gången på plats. Han har jobbat på projektet i snart ett år – men endast från sitt skrivbord, med hjälp av kartor och tillgänglig data.

– Teoretiskt går det att hantera ett sådant här projekt från datorn, men det är viktigt att se sträckningen på plats, på riktigt, säger Alexander Svensson. Han pekar på en liten höjd utmed E18 vid trafikplatsen Roslags-Näsby.

– Ta den där lilla trädbevuxna kullen som exempel. På kartorna framstår den som ett stort berg. Allt blir faktiskt mindre i verkligheten.

Att Alexander Svensson och Stefan Krii – projekteringshandläggare respektive uppdragsledare på Team Väg, VA & Trafik – är ute och går på en bro över en hårt trafikerad motorväg en blåsig höstdag beror på att Norconsult i början av året fick ett uppdrag av Täby kommun. Det går ut på att genomföra en utredning med ytbehov och profil för en ny spårburen förbindelse, alternativt bussbana (BRT), mellan Näsbypark och Kista på den del som ligger i Täby kommun.

– Enklare uttryckt är vårt uppdrag att ta reda på om det går att få plats med en ny sträckning här, säger Stefan Krii.