”Förläng inte id-kontrollerna”

Cristina Glad (L) vice gruppledare för Liberalerna i Region Skåne. Foto: Region Skåne

Id- och gränskontrollerna infördes som en akut lösning på en akut migrationskris i Sverige. Så här ett år senare kan vi konstatera att kontrollerna har haft ett allt för högt pris för skåningarna och för integrationen i Öresundsregionen. Det säger Cristina Glad (L) vice gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.

- Som skåning kan jag omöjligt acceptera att kontrollerna förlängs som de är nu. Skåne blöder, men regeringen i Stockholm verkar tycka Skåne är värt att offra för att lösa Sveriges migrationspolitiska utmaningar, säger Cristina Glad.

Regeringen har haft ett år på sig att komma fram till en ny lösning som inte drabbar Öresundspendlarna så hårt som dagens id- och gränskontroller. Förslag för att underlätta för resenärerna har väckts, exempelvis genom att samordna kontrollerna, att återinföra tiominuterstrafik och ett ökat nordiskt samarbete kring gränskontroller, men hittills har inget substantiellt förbättrats.

Fakta:

  • Tågresenärerna över bron har drabbats värst av id- och gränskontrollerna, med längre restid, ökad risk för förseningar, färre avgångar, fler byten och ökad trängsel ombord.
  • Resandet med tåg har hittills minskat med 17 procent och i sin tur bidragit till ett markant ökat bilresande, ett inkomsttapp som Skåne inte ersätts för.
  • Allt fler väljer att säga upp sig från sina arbeten på andra sidan sundet när pendlingen inte längre är ett realistiskt alternativ. Statistik från Öresundsinstitutet visar att 332 000 färre arbetstillfällen på Själland idag kan nås genom en timmes tågpendling från Malmö Central, jämfört med innan id- och gränskontrollerna infördes.
  • De samhällsekonomiska förlusterna för permanenta kontroller i dagens form beräknas till 1,5 miljarder per år, enligt Sydsvenska Handelskammaren.
  • Förslag har väckts om att dagens två separata kontroller samordnas till en kontroll utan att resenärerna tvingas byta perrong som idag, så att restiden därmed kan reduceras, samt att tågtrafiken även ska återgå till tiominuterstrafik.
  • Hittills har Sverige inte varit berett att genomföra nödvändiga lagändringar och investeringar för att dessa förändringar ska kunna genomföras.