Grönt ljus för Malmöringen

Bild: Google maps

Mark- och miljööverdomstolen har avgjort dom om slutliga villkor för buller längs Kontinentalbanan. Infrastrukturägarna Svedab och Trafikverket meddelar nu att de inte kommer att överklaga domen vilket i sin tur innebär att ansökan om att köra persontåg på banan, den så kallade Malmöringen, kan behandlas. Projektet har tidigare skjutits fram med hänsyn till den juridiska processen, men tar nu ett steg närmare genomförande. Det rapporterar News Öresund

– Vi är jätteglada. Nu ökar möjligheten för trafikstart i december 2018, vi väntar bara på beslut om trafiktillstånd från Länsstyrelsen som har avvaktat domen, säger Conny Ragnarp, projektledare för persontrafik på Kontinentalbanan på Malmö stad, till News Øresund.

Kontinentalbanan går i en båge runt Malmö, från de östra delarna och sedan vidare till Trelleborg, och har från Öresundsbrons trafikstart till Citytunnelns färdigställande använts för såväl gods- som persontrafik. Det blev möjligt efter ett regeringsbeslut 1996 som angav provisoriska villkor och att de slutliga villkoren skulle beslutas efter att Citytunneln var klar. Under tiden växte ett intresse fram för att fortsätta köra persontåg på banan där trafiken kan ansluta till Citytunneln och bilda en ringlinje i Malmö.

– Domen kom mitt i semestertider och vi var tvungna att svara innan den 5 augusti. Den enda chansen för oss att få tid att fundera igenom och analysera domen var att överklaga och begära att få anstånd med att formulera ansökan om prövningstillstånd, säger Fredrik Liljeqvist, driftchef på Svedab, till News Øresund.