Spårvägen som satte sig på tvären

Vy över Tvärbanan som här löper mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad. Foto: Christer Wiik

Sedan mitten av 1990-talet har det genomförts en mängd större infrastrukturprojekt i Sverige och övriga Norden. Med anledning av tidningen Nordisk Infrastrukturs 20-års jubileum, tar vi här en titt i backspegeln och lyfter fram ett urval av alla dessa projekt som bidragit till samhällsutvecklingen i Nordeuropa. Ett av dessa projekt är snabbspårvägen i Stockholm, Tvärbanan.

Medan huvudstadens tunnelbane- och pendeltågssystem har en ekerstruktur med Stockholm city som nav, binder Tvärbanan ihop kollektivtrafikknutpunkter i en vertikal struktur, eller som just namnet antyder - på tvären. Med snabbspårvägen Tvärbanan, vars första etapp öppnade år 2000, fick Stockholm ett utmärkt komplement till stadens övriga spårsystem. Sedan öppningen har banan successivt byggts ut och dess fortsatta utbredning fortsätter än.

Tvärbanans första etapp gick mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, en sträcka på en knapp halvmil och som passerar Årsta söder om Södermalm. Samma år förlängdes banan över Mälarsnittet och anlände Alvik, strax väster om Kungsholmen. 2002 blev ett viktigt år för nämnda bana då en östlig förlängning nådde den då alldeles nybyggda stadsdelen Hammarby Sjöstad. 2006 gavs ytterligare bytesmöjligheter för banan, då pendeltågsstationen Årstaberg öppnade i anslutning till spårvägen. Därefter fortsatte byggandet av Tvärbanans Solnagren som öppnades mot Solna centrum och Solna station år 2013 respektive 2014.

Området kring den sistnämnda stationen är ett expansivt utvecklingsområde, där Arenastaden nu successivt växer fram med Friends Arena och det gigantiska köpcentret Mall of Scandinavia som centrala landmärken.

Men Tvärbanans utbyggnad tar inte slut med den aktuella Solnagrenen. Just nu förlängs banan i en östlig riktning från Sickla Udde i Hammarby Sjöstad till Sickla i Nacka, där Tvärbanan ska kopplas ihop med Saltsjöbanan. Efter denna förlängning kommer spårvägen så småningom att expandera i norr där Kista-Helenelund blir slutpunkt med koppling till tunnelbana respektive pendeltåg.