Järnvägen avregleras i Europa

Lokmarknaden är den mest avreglerade i Europa. Foto: Vossloh

Staten står fortfarande för omkring 88 procent av finansieringen vid upphandlingar av vagnar och lok i Europa, men i och med budgetsåtstramningar är det högst troligt att det kommer att ske ett uppsving för icke-statliga investeringar i järnvägen. Det framgår av en analys från företaget Roland Berger.

Järnvägen har länge setts som en nationell och strategisk tillgång i Europa eftersom det var det effektivaste sättet att förflytta trupper på. Därför har man i många länder ansett att det är viktigt järnvägen skyddas från utländsk konkurrens.  Det är, enligt Roland Berger, bakgrunden till att liberaliseringen av järnvägsmarknaden fördröjts.

Men det håller på att förändras. Roland Berger har analyserat 370 upphandlingar av järnvägsmateriel i 19 europeiska länder. Upphandlingarnas sammanlagda årliga budget är 13,3 miljarder euro. Av dem står staten för drygt 11 miljarder euro.

De privata investeringarna är, relativt sett, små. Men två länder sticker ut: Storbritannien och Tyskland som tillsammans står för 81 procent av den aggregerade privata finansieringsvolymen. I Östeuropa är de privata investeringarna närapå obefintliga.

Studien fann också att lokmarknaden är den mest avreglerade, där drygt 35 procent av lokflottan i Västeuropa är privatägd.