Ny snöslunga på Malmbanan invigd

Foto: Trafikverket

Zaugg ZRR 10000 M Snow Clearing Vehicle heter den nya snöslungan som invigdes idag i Abisko. Snöslungan, med en kapacitet på 7500 ton snö per timme, kommer att användas på Malmbanan. Snöslungor är ett av få järnvägsfordon som finns kvar i Trafikverkets ägo. Idag invigdes den nya snöslungan i Abisko vilket också kommer att vara dess stationeringsort. Innan övertagandet, som sker vid invigningen, har slungan provkörts i över 200 timmar.

Maskiner av den här typen, som hör till de kraftigaste snöslungorna i världen, är avgörande för att kunna hålla trafiken öppen vintertid på den hårt väderutsatta Malmbanan. Världens nordligaste elektrifierade järnväg, Malmbanan, går över kalfjäll där kraftiga snöfall och hårt snödrev kan skapa drivor på många meters höjd. Den nya maskinen har högre kapacitet än den tidigare, som var från 1980-talet, men framför allt är den betydlig modernare med hög driftsäkerhet och bättre arbetsmiljö.

– Normalt sett är det inte snömängden i sig som är problemet. Kombinationen av snö och vind gör att det blir snödrev som kan bli flera meter höga och ställa till stora besvär. Malmbanan är dessutom en av våra viktigaste järnvägssträckor där längre driftstopp får stora ekonomiska konsekvenser. Jag tycker att det känns bra att den nya slungan kommer på plats så att vi har en kraftfull snörröjningsresurs många år framöver, berättar Fredrik Rosendahl, i ett pressmeddelande.