Landskronabor servas i kollektivtrafiken

Landskrona station. Foto: Christer Wiik

Den 7 mars satte Skånetrafiken och Nobina igång ett test med servicevärdar i kollektivtrafiken i Landskrona. Servicevärdarna svarar på frågor men är också länken mellan bussen och tåget – allt för att förenkla resan med kollektivtrafiken.

 - Med servicevärdarna får vi chansen att ge våra kunder mer personlig service, och dessutom ökar vi resenärernas känsla av att hela resan, buss och tåg hänger ihop, säger Kasper Kalén, affärsutvecklare på Skånetrafiken i Landskrona.

- Servicevärdarna har nu funnits på plats i lite mer än en vecka och vi har direkt märkt att resenärerna tycker att det är positivt. De uppskattar att vi finns på plats, svarar på deras frågor och inte minst visar att vi lyssnar, säger Richard Pantzar affärsutvecklare på Nobina i Landskrona.

Servicevärden blir även bussförarnas och trafikledningens förlängda arm. Hen kan rapportera avvikelser och föreslå alternativa färdvägar vid störningar. Servicevärdarna arbetar vanligtvis som busschaufförer i Landskrona stadsbusstrafik och är specialutbildade för rollen som servicevärdar. Projektet pågår till och med den 27 maj.