Caen la Mer ersätter stadens spårbussar med spårväg

Caens linjenät för spårvagnar öppnades för passagerarna lördagen den 27 juli. Nätet består av tre linjer som följer de tidigare busslinjerna. Spårvägsnätet har 37 hållplatser. Foto: Keolis Group

Den franska stadsdelskommunen Caen La Mer har lanserat ett 16,2 kilometer långt linjenät för spårvagnar. Linjenätet ersätter komplett kommunens spårbusservice som hade 15 år ”på nacken”.

Det konventionella spårvagnsnätet betjänas av Citadis lätta spårvagnar som levereras av Alstom.

En spårbuss eller guidad buss är en buss med gummihjul som ändå kan styras med hjälp av spår.

De kan ha med horisontella fjädrande stödhjul för styrning i en bana med uppstående kanter. Spårbussen försöker kombinera bussens flexibilitet med spårvagnens mindre krav på utrymme, men det är väl sällan detta har uppnåtts. 

Caens linjenät för spårvagnar öppnades för passagerarna lördagen den 27 juli. Nätet består av tre linjer som följer de tidigare busslinjerna. Spårvägsnätet har 37 hållplatser.

Omvandlingen till spårburna transporter, som startade i slutet av 2017, tog mer än ett år innan övergången var genomförd. Det konventionella spårvagnsnätet ägs av kommunen och bedrivs av Keolis Caen, ett lokalt dotterbolag till Keolis Group.

Det nya nätverket expedieras med hjälp av ny generations Citadis X05- spårvagnar tillverkade av Alstom. De testades sedan början av våren. Alstom levererar till Caen La Mer upp till 26 spårvagnar. Varje fordon har fem sektioner som är sammanlagt 33 meter långa.

Citadis X05-spårvagnen kan transportera upp till 210 passagerare. För att kunna bidra till en bekväm resa har tillverkaren utrustat fordonen med breda informationsskärmar, stora fönster, USB-laddningsuttag, LED-belysning och optimerad luftkonditionering.

Spårvagnarna för Caen La Mer designades och producerades vid Alstoms åtta anläggningar i Frankrike: La Rochelle (design, montering, validering, kommersiellt införande och garanti), Ornans (motorer), Le Creusot (boggier), Tarbes (dragmoduler) , Valenciennes (interiörlayout), Villeurbanne (datoriserade ombordsystem), Aix en Provence (teknik för mätning av körhastighet) och Saint-Ouen (design).

Det är värt att notera att Alstom också förser spårvagnarna med gummihjul som kallas Translohr. Denna typ av hjul används även i flera franska städer, däribland Clermont-Ferrand, Île-de-France-regionen, Italien (Mestre, Padova), Colombia (Medellin) och Kina (Tianjin, Shanghai).