Alstom levererar tyskbyggda batteritåg till Sachsen

Coradia Contiental BEMU-tåg liknar de fordon som redan används på sträckorna mellan Dresden, Riesa och Zwickau. Foto: Alstom

Den franska gruppen Alstom, som bland annat har levererat regionala tåg till norra Jyllands järnvägsföretag, kommer att leverera 11 batteridrivna tåg av typ Coradia Continental till kollektivtrafikföretaget Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH, med huvudkontor i Chemnitz, i tyska delstaten Sachsen. Leveransen ska ske under år 2023.

Till investering av tågen deltar ZVNL - Der Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig, som ansvarar för planering, finansiering, konstruktion och drift av landningsbanor och hållplatser i Leipzig-området

Alstoms order på de 11 batteridrivna regionala tågen är en markering om att gruppen kan leverera alla typer av tåg på marknaden inklusive ett komplett utbud av utsläppsfria tåg med effektiva elmotorer kompatibla med avancerade vätgas- eller batterisystem. 

De 11 tågen kommer att betjäna passagerare på rutten Leipzig-Chemnitz. Kontraktet har ett uppskattat värde på cirka 100 miljoner euro och innehåller också underhåll. 

2014 tecknade Alstom ett avtal med VMS om att leverera 29 Coradia Continental elektriska regionala tåg. För att kunna ansluta 80 kilometer icke-elektrifierad järnväg mellan Chemnitz och Leipzig begärde myndigheterna en batteridriven version av tågen. De nya tågen förväntas tas i drift 2023. De kommer att byggas på Alstoms tyska fabrik i Salzgitter, Niedersachsen. Det batteridrivna systemet är designat och levererat från Alstom-fabriken i Tarbes, Frankrike.

Coradia Contiental BEMU-tåg liknar de fordon som redan används på sträckorna mellan Dresden, Riesa och Zwickau. Den största skillnaden är att BEMU-tågen också har högeffektiva batterier på tågen. De nya Coradia Continental BEMU-tågen har utvecklats med Alstoms omfattande erfarenhet av batteridrivna dragsystem från Coradia iLint, Citadis spårvagnar och Prima H3-lok. 

Coradia Continental BEMU-tåg har en räckvidd på 120 kilometer och kan köra på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägar. Ett tåg är 56 meter långt och har 150 sittplatser. Tåget har en topphastighet på 160 km /h batteriläge. Batteriernas kapacitet (litium-jon med hög effektivitet) är utformad för att säkerställa trådlös drift på linjen mellan Chemnitz till Leipzig utan att förlora prestanda eller komfort.