KTH-studenters arbete förändrar svensk tågsäkerhet

KTH-studenterna Isak Jarbos och Johan Allbergs kandidatuppsats om bromskurvor ledde till deltidsjobb på Trafikverket. Foto: Jon Lindhe
KTH-studenterna Isak Jarbos och Johan Allbergs kandidatuppsats om bromskurvor ledde till deltidsjobb på Trafikverket. Foto: Jon Lindhe

Två KTH-studenter, Isak Jarbo och Johan Allberg, har med sitt kandidatarbete påverkat ett beslut som förändrar svensk järnvägssäkerhet. Deras rapport låg till grund för att Trafikverket slopar inställningen ”mjuk övervakning” i ATC-systemet. Båda arbetar nu deltid på myndigheten.

När de började skriva sitt kandidatarbete visste Isak Jarbo och Johan Allberg knappt vad bromskurvor var. Idén uppstod när de deltog på en av KTH:s återkommande Järnvägskvällar, där företag och myndigheter presenterar projektförslag för studenter.

– Vi visste inte ens vad bromskurvor var när vi började, minns Isak Jarbo.

– Jag har vetat länge att jag ville jobba inom järnvägsbranschen och hade läst en kurs i signalsystem, men bromskurvor var helt nytt för oss, säger han vidare.

Beslutet om mjuk övervakning

ATC, det svenska automatiska tågskyddssystemet, styr hastigheter och signaler för tågen. I systemet finns ett läge kallat ”mjuk övervakning”, som bromsar extra försiktigt vid dålig friktion på spåret. Men funktionen kan också innebära att bromssträckan blir för lång.

– Du får signal om att stanna för sent och hinner kanske inte bromsa i tid. Det är en säkerhetsrisk, säger Isak.

– Tåget beter sig på ett annorlunda sätt och det finns inte tillräckligt med marginaler, vilket vi visat med simuleringar vi gjort, fyller Johan Allberg i.

Trafikverket gav studenterna i uppdrag att utreda konsekvenserna av funktionen i praktiken. Johan fördjupade sig i äldre handböcker, medan Isak studerade nyare regelverk.

– Själva ATC-systemet är inte så svårt att förstå. Den stora utmaningen var att sätta sig in i helheten, säger Johan Allberg.

Rapporten förändrade besluten

Deras arbete blev avgörande för Trafikverkets beslut att från den 1 juni slopa inställningen mjuk övervakning.

– Det är väldigt häftigt att man på kandidatnivå kan få jobba med något som ger sådan påverkan. Det uppfattar man inte att man skulle kunna medan man pluggar, säger Isak Jarbo.

Idag har både Isak och Johan studentanställningar på Trafikverket. De arbetar en dag i veckan med samma ämne, samtidigt som de fortsätter sina studier.

Nya ingenjörer efterfrågas

Järnvägsbranschen står inför stora pensionsavgångar, och Trafikverket vill tidigt knyta till sig yngre ingenjörer. Järnvägskvällarna på KTH har blivit ett viktigt forum för att skapa kontakter.

–Det är kul att redan nu ha en fot i arbetslivet, få vara med i olika sammanhang och att nätverka. Sen är det nyttigt att känna på en arbetsplats, här får man inte göra tre fel och ändå gå vidare, som man kommer undan med på en tenta, säger Johan och skrattar.

Källa: kth