Vätelok väckte störst intresse på Train & Rail 2025

Årets upplaga av Train & Rail arrangerades av Stockholmsmässan och Swedtrain och genomfördes på Stockholmsmässan 6–8 maj. Foto: Stockholmsmässan
Årets upplaga av Train & Rail arrangerades av Stockholmsmässan och Swedtrain och genomfördes på Stockholmsmässan 6–8 maj. Foto: Stockholmsmässan

Årets Train & Rail-mässa på Stockholmsmässan visade på en tydlig tillväxt för järnvägssektorn. En besökarökning på 10 procent och fler utställare än tidigare markerade ett skifte. Mest uppmärksamhet fick visningen av ett vätelok vid Årsta Kombiterminal.

Årets upplaga av mässan lockade besökare från 27 länder, jämfört med 25 länder 2023. Utställare kom från 17 länder, att jämföra med 12 länder året innan, vilket signalerar ett ökat internationellt genomslag.

Stort deltagande i seminarierna
Seminarieprogrammet hade ett omfattande innehåll och lockade stor publik, både på plats och digitalt. Över 3 200 personer tog del av de 69 programpunkterna under de tre mässdagarna. Samtliga seminarier sammanfattades i realtid.

Bland årets utställarna fanns såväl stora som små aktörer. Representerade var bland andra tågtrafikföretag samt Nordisk referensgrupp för spårburna arbetsmaskiner, Alstom och Hitachi. Även Vossloh, VR FleetCare, Infanord och Infrakraft deltog.

Bland utställarna återfanns de flesta stora och små aktörerna i branschen – från tågtrafikföretagen till Nordisk referensgrupp för spårburna arbetsmaskiner, Alstom, Hitachi, Vossloh, VR FleetCare, Infanord och Infrakraft. Foto: Jens Reiterer

Vätelok lanserades vid Årsta Kombiterminal

En särskilt uppmärksammad punkt var lanseringen av ett vätelok. Det visades i samband med mässan upp av Pesa, Hankavik och Väte Rail vid Årsta Kombiterminal. Intresset från både branschbesökare och media var stort.

– Uppmärksamheten kring vätgasloket överträffade alla våra förväntningar. Det märks att branschen är redo för framtidens teknik, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.

SM42-6Dn är ett fyraxligt lok med fyra traktionsmotorer på vardera 180 kW och största tillåtna hastighet på 90 km/h. Loket är utrustat med radiostyrning. Foto: Stockholmsmässan

Nytänkande på scen – effektivare reinvesteringar med smarta lösningar

Ett av årets mest populära seminarier var ”Kan innovation och nytänkande ge oss effektivare reinvesteringsarbeten på järnvägen?”, som leddes av Stefan Gustavsson, vd på Infranord. Tillsammans med branschexperter från både beställarsidan och entreprenörsledet diskuterades nya arbetssätt, teknikutveckling och hur vi kan få mer järnväg för pengarna.  

Premiär för Framtidens medarbetare – tillsammans för branschens kompetensutveckling

Under mässans sista dag, tisdagen den 8 maj, lanserades konceptet Framtidens medarbetare – ett nytt initiativ som sätter ljuset på branschens kompetensbehov och karriärmöjligheter. Medverkande aktörer är bland andra Järnvägsjobb.se, Vossloh, Trafikverket, Strukton, Infranord, Alstom och Siemens. Här möttes skolor, studenter, utbildningsanordnare och arbetsgivare i ett gemensamt program som vill väcka nyfikenhet och stärka vägen in i järnvägsyrken.

AI-teknik användes för seminariesammanfattningar

Företaget Voxo stod för den tekniska lösningen för sammanfattningarna via AI. Samarbetet har fått positiv respons från deltagare.

– Vi är stolta över att kunna bidra till att sprida kunskap och göra viktiga branschdiskussioner tillgängliga även efter Train & Rail. Responsen från deltagarna visar att vår teknik är framtidens sätt att arbeta med innehåll, och vi ser fram emot att vidareutveckla årets genomförande inför nästa gång, säger Johan Wadenholt Vrethem, vd på Voxo.

Den helt fullbokade utställningshallen. Foto: Stockholmsmässan

Kort sammanfattning av teman och slutsatserna från Train & Rail 6–8 maj 2025:

1. Järnvägen som samhällsbärare och investering

  • Är järnvägen ett problembarn eller möjliggörare? – inledande diskussion om järnvägens roll i klimatomställning, samhällsutveckling och transportsystem.
  • Vad är järnvägens roll i samhällsbygget? – strategisk analys av hur järnvägen kan bidra till ett hållbart och sammanhållet Sverige.
  • Nattågens roll i framtidens Sverige – presenterar nattåget som ett klimatsmart resealternativ.
  • Fehmarnbelt Fixed Link – infrastruktur för gränsöverskridande järnvägssamarbete i Europa.
  • VISION 2050 – långsiktig vision för järnvägens roll i ett hållbart transportsystem.

2. Infrastruktur, finansiering och kapacitet

  • Upprustning av Inlandsbanan genom alternativ finansiering
  • Snabbare järnvägsbyggnation genomförs idag utanför Boden
  • Alternative financing solutions in Sweden – exempel på hur investeringar kan snabbas upp.
  • Project companies in Finland – ny modell för att driva på planering och byggnation.
  • Trafikverket – effektivare och mer omfattande järnvägsunderhåll på spåren
  • Teknisk obalans i järnvägssystemet – lösningar för att öka kapacitet och robusthet.

3. Teknik, digitalisering och innovation

  • ERTMS – flera pass om införande i Sverige och grannländer, framtidsstrategi och upphandling (inkl. Danmark och Malmbanan).
  • Modelleringstekniker för automatiserat godkännande av produkter
  • Railway automation och Train as a Robot – digitala lösningar för tågstyrning.
  • AI i Railway Traffic Optimization – hur artificiell intelligens effektiviserar trafiken.
  • Digitization of Rail – automation i godstrafiken, praktiska exempel.
  • Future of Train Detection / EULYNX – standardiserade lösningar för tågdetektion.
  • VR-teknik höjer säkerheten vid växling – Nässjöakademins utbildningslösning.

4. Underhåll, fordon och teknik

  • MTR Techs erfarenheter från spårfordonsombyggnad
  • Livslängd och förvaltning av fordonets bärande strukturer
  • Ny produktionsanläggning för hjulunderhåll
  • Reliable railway wheels – challenges and solutions
  • Hitachi Rail: lösning för ERTMS-behov
  • Innovative Energy Storage Solution for AC Grids
  • Status införande av Digitala Automatkoppel (DAC)
  • Transitio – anskaffning och förvaltning av spårfordon för regionaltrafik
  • How full-service leasing models enable market growth

5. Kompetensförsörjning och utbildning

  • Fler behöver utbildas för att nå målen för järnvägen
  • Intermodala karriärvägar i järnvägsbranschen
  • Järnvägscollege – Who you gonna call?!
  • Tillsammans kan vi lösa kompetensbehoven
  • Ett attraktivt yrkesval inom järnvägen
  • Så kvalitetssäkras Sveriges järnvägsutbildningar
  • Att plugga järnväg / Järnvägsakademin – vägar in i branschen.
  • ERTMS i praktiken: kompetens för framtiden
  • A-Trains lärresa för att behålla kompetens året runt
  • Historien om järnvägens yrken – två pass om branschens tradition och utveckling.
  • Swedtrains examenspris – lyfter fram framtidens järnvägsingenjörer.

6. Godstrafik och affärsmodeller

  • Vem betalar priset för försenat gods? – ansvar och kostnadsfördelning i godslogistik.
  • Increasing attractiveness of rail freight transport (TRANS4M-R)
  • How data sharing drives innovation – samarbete istället för konkurrens.
  • Data sharing on deregulated market – nyckel till bättre punktlighet och effektivitet.
  • Working together for a more robust and punctual railway
  • Lägre riskkostnader för tågoperatörer – modeller som minskar osäkerhet.

Planering för 2027 har påbörjats
Förberedelserna inför nästa Train & Rail, som ska hållas 2027, är redan i gång. Fokus ligger på fortsatt utveckling av mässan som plattform för innovation, samverkan och hållbar transportomställning.

Källa: Stockholmsmässan