Snabbtågsprojektet Oslo–Stockholm kräver beslut

Att det brådskar att sätta spaden i jorden blev tydligt under Oslo-Stockholm Forum 2025.  Foto: Oslo-Stockholm 2.55
Att det brådskar att sätta spaden i jorden blev tydligt under Oslo-Stockholm Forum 2025. Foto: Oslo-Stockholm 2.55

En snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm är avgörande för tillväxt, beredskap och konkurrenskraft. Under Oslo-Stockholm Forum 2025, anordnat av Oslo-Stockholm 2.55, var budskapet tydligt: det krävs politisk handlingskraft för att komma vidare med vad som kan bli Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt.

Varje år flyger 1,4 miljoner människor mellan Oslo och Stockholm. Det innebär utsläpp, förlorade tillväxtmöjligheter och ineffektivitet. En snabbtågsförbindelse skulle förändra detta.

– Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt. Men det krävs långsiktighet, samverkan och politiskt mod för att vi ska komma vidare, berättade Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55.

Säkerhetsläget påverkar behovet

Den 28 april hölls den första nationella konferensen om snabbtågsförbindelsen mellan de två huvudstäderna. Oslo-Stockholm Forum 2025 inleddes med ett fokus på säkerhet och infrastrukturens roll i ett osäkert omvärldsläge.

Sveriges medlemskap i Nato och det förändrade säkerhetspolitiska läget har ökat behovet av en fungerande öst–västlig transportlänk.

– Det är bråttom att sätta spaden i jorden! Vi kan inte fastna i att lösa saker på gamla sätt, sa Patrik Oksanen, journalist och strategisk rådgivare vid Försvarshögskolan.

Näringslivet märker också av den globala oron, där lokala samarbeten fått större betydelse än tidigare.

– Bättre förbindelser mellan Sverige och Norge innebär därför en enorm potential att gemensamt bygga en starkare ekonomi och mer konkurrenskraftig region, sa tidigare näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

 Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: Oslo-Stockholm 2.55

Krav på handling från staten

Konferensen samlade omkring 200 deltagare från kommuner, regioner, myndigheter, näringsliv och riksdag. Flera deltagare betonade att det nu krävs beslut och handling.

– Som arbetsgivare är bra infrastruktur en förutsättning för tillväxt och kompetensförsörjning. Vi har jobbat i åtta år med att ta fram underlag för Oslo-Sthlm, vi har gjort studiebesök och visat på goda internationella exempel. Nu behöver vi komma vidare med nästa steg, sa Maria Signal-Martebo, vd Alstom Sverige.

– Vi kan inte bevisa stråkets nödvändighet mer än vi redan gjort. Vi har gjort vår hemläxa, nu är det upp till bevis från statlig nivå, sa Linda Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad.

Samhällsekonomiska vinster lyfts fram

Restiden mellan Oslo och Stockholm med tåg är i dag fem timmar. Målet är att minska den till under tre. Två delprojekt som presenterades på forumet var Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro samt Gränsbanan mellan Oslo och Arvika.

Båda projekten visar enligt Oslo-Stockholm 2.55 på stora samhällsekonomiska vinster och på nya sätt att planera och finansiera infrastruktur.

– Oslo-Sthlm har unika förutsättningar att på kort tid bli Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Idag har gång på gång fått höra hur bråttom det är. Nu måste vi agera därefter, avslutade Jonas Karlsson.

Källa: Oslo-Stockholm 2.55.