Mars blev den starkaste månaden hittills för Norrtåg. Nära 156 000 resor genomfördes och punktligheten låg över uppsatta mål. Flera viktiga pendlarsträckor uppnådde 100 procent regularitet.
Närmare 156 000 resor genomfördes med Norrtåg i mars, vilket gör det till den mest resintensiva månaden i bolagets historia. Samtidigt levererades en stabil trafik med hög punktlighet.
Ökat resande noterades på flera sträckor, framför allt på linjer med hög andel pendlare. På Umeå–Sundsvall och Umeå–Vännäs–Vindeln–Hällnäs ökade resandet i mars med 13 respektive 10 procent.
– Vi ser en tydlig trend med ett ökat resande på dessa linjer de senaste månaderna och när fler och fler väljer tåget är det viktigt att vi kan leverera bra och pålitlig trafik, säger Teresa Bergner, försäljnings- och marknadschef på Norrtåg.
Tågen höll tidtabellen
Olika typer av resor ställer olika krav på punktlighet. För resor till arbete eller studier är det avgörande att tåget avgår och anländer i tid.
Punktligheten på de största pendlarlinjerna mäts som ankomst inom fem minuter. Målet är att 95 procent av tågen ska uppnå detta. I mars var resultatet bättre än målet:
• 97 procent RT+5 på Umeå–Örnsköldsvik, Umeå–Vännäs och Umeå–Nordmaling
• 98 procent RT+5 på Bräcke–Östersund
Totalt sett för all trafik var punktligheten 95 procent RT+15 och 86 procent RT+5. Det innebär att 95 procent av alla tåg anlände i tid eller inom 15 minuter, och 86 procent inom fem minuter.
Nästan alla avgångar genomfördes
Ytterligare ett starkt resultat i mars var att 99 procent av tågen gick som planerat. På linjerna Umeå–Sundsvall, Umeå–Luleå och Umeå–Vännäs–Vindeln–Hällnäs uppnåddes 100 procents regularitet, det vill säga inga inställda avgångar.
Vid de få tillfällen där störningar uppstod fanns i regel ersättningstrafik eller alternativ avgång. Undantag var två tillfällen där ingen alternativ resa kunde erbjudas.
Enligt bolaget har operatör och underhållare arbetat för att säkerställa att fordonen varit i kördugligt skick, vilket bidrog till den stabila leveransen.